söndag 10 februari 2013

Karneval

Första helt lediga dagen i Nederländerna åkte vi på utflykt till Eindhoven, en stad cirka en timma syd-öst om Utrecht. Möttes vid klockan elva och gick till central stationen för att ta tåget. Några i gruppen hade inte hunnit äta frukost ännu så det blev ett matstop och jag passade på att ta en kaffe på Starbucks. Där uppenbarade det sig att jag pratar väldigt otydligt. Eller så är att heta Augusta lika ovanligt i Nederländerna som i Sverige. Så kan det också vara. Men jag upprepade mitt namn faktiskt en tre-fyra gånger för den stackars kassörskan som stod rätt frågande bakom disken. Resultatet blev att min tall Caramel Mocha ropades ut till en Anussa. Som tur var fanns det ingen för tillfället där som hette just det så jag slapp slåss för min sockeröverdos denna morgonen också.

Väl på tåget, som vi denna gång kom med efter snabb springtur, upptäcktes en anledning till att älska Nederländerna; fritt wifi! Det är ju så att man blir tårögd. Jag kunde fortsätta morgonens spelande av Quizkampen och kolla både Instagram och Aftonbladet. Nätverket på hotellet är inte helt optimerat för att ladda allt jag vill se på morgonen.

Tåget upptogs till stor del med ett stort antal utklädda personer. Nederländarna verkar vara väldigt förtjusta i att klä ut sig, märktes mycket väl på fotbollsmatchen. Det shottades och dracks öl runt omkring oss och var allmänt trevlig stämning. Än mer utklätt var det på stationen i Eindhoven där det var musik, ballonger, godistånd och öl överallt. Möttes av dessa snyggt utklädda filurerna i de härliga färgerna gult och blått.

Väl ute i stan var det avspärrad för paraden som skulle börja mitt på dan. Vi passade på att gå i lite affärer för att hitta något att klä ut sig med då det kändes lite konstigt att gå som sig själv när alla andra var helt utklädda. Hittade en låda mustascher på en affär liknande designtorget. Drog till HM och köpte hattar så kändes det mycket bättre sen.

Karnevalen var lite som Cortegen här hemma fast med mycket barn och bara allmänna teman istället för årets händelser. Tror det ska vara någon sorts uppladdning inför fastan och påsk för det är den södra delen av Nederländerna som har karneval och tror att de är katolska. Coolaste "ekipaget" tyckte jag denna stickade, sex-huvade larven var. De hade en inbyggd barnvagn så hela familjen kunde vara med.

Karnevalen var fin, men det roligaste var att verkligen alla var utklädda. Hela staden var även i fest-mode. Öltält, levande samba musik, nattklubbar öppna mitt på dan med musik och dans ut i gatan och mat och godis försäljning. Vi tog dock ett rätt tråkigt thai ställe för lunch men då fick vi sitta ner och det behövdes efter en massa promenader. Satte oss lägligt nog så vi kunde titta ut på alla fantastiska kostymer som gick förbi.

Tog några turer till i stan och satte oss sedan på ett café och tog en kaffe. Jag bad om "a really Dutch cake" och fick ett "Apple pie off course!". Så äpplepaj fick det bli, visste inte att det var deras specialitet men då lärde jag mig något nytt den dagen också.

Tåget hem hade inget wifi, så bilderna från dagen gicks igenom och jag upptäckte att när jag trott jag filmat så har jag inte alls gjort det. Det där med att trycka på rätt knapp är lite svårt ibland.

Väl i Utrecht avslutade vi dagen med ett besök på en Argentisk restaurang medan det började snöa utanför.

Efter middagen skyndade jag mig till hotellet, kan ju inte missa melodifestivalen! Nätverket var för långsamt för att kunna visa det via svt play men Skype funkade bra så Jonas vinklade datorn mot tvn så jag kunde se. Det är kärlek det!

Inga kommentarer: