måndag 15 april 2013

Jaipur

Vilken helg! Vilken resa! Kom tillbaka till Bangalore och hotellet idag (läs igår) och vet inte riktigt hur jag ska börja berätta om den. Så det får bli som vanligt i kronologisk ordning.

Förra torsdagen var en ledig dag på grund av hinduiskt nyår i södra Indien. Så vi tog ledigt fredagen och planerade en långresa. Först flyg till Jaipur sen bil till Agra och så tillbaka igen. Jaipur och Agra är två av tre städer i den så kallade turist triangeln i norra Indien, Dehli-Agra-Jaipur. Dehli hade vi hört var lite för farligt att åka till utan nån lokalbo, detta ändrades sedan till att det var ok att åka om vi hade en taxi från hotellet till att köra runt oss men då hade vi redan räknat bort Dehli. Taj Mahal var det som lockade mest men det fanns inget direktflyg till Agra där Taj Mahal står så vi åkte till Jaipur först. Bokade en paketresa så en taxi hämtade upp oss och körde oss sedan överallt under de fyra dagarna. Smidigt även om chauffören inte kunde någon engelska fast vi specifikt hade bett om det funkade det helt ok.

Vi hämtades upp på flygplatsen och blev körda till hotellet för att sedan ge oss ut på sightseeing i Jaipur. Runt 3 miljoner invånare och kallas den rosa staden på grund av att byggnaderna är målade i en röd nyans. Vart visst en maharadja som målade staden rosa för att det var en välkomst färg till när en engelsk kung kom och hälsade på. Det är en av om inte den enda staden i Indien som är planerad så kändes lite europeisk med stora breda gator och monument lite var stans. Trafiken blev mycket behagligare när det fanns rejält med plats att köra på. Men den europeiska känslan försvann när man på kvällen såg folk sova på både refuger och trottoarer. Samt att vissa delar av staden var ockuperade av hyddor som folk bodde i. Kontraster igen, välskött rondell med planterade blommor och stor staty på ena sidan gatan, kåkstad på andra.

Första stoppet blev vid ett tempel, Lakshmi Narayan Temple, helt i vit marmor. Eftersom chauffören inte kunde engelska så föste han upp oss mot templet och angav vilken tid vi hade på oss. Så vi strosade runt och tog kort i en trettio minuter och visste inte riktigt vad det var någonstans vi var. Gjorde inte så mycket var fint att se på och vi fick röra på oss efter flygturen.

Vid alla tempel så måste man ta av sig skorna, denna gång behövde vi även gå igenom en metalldetektor för att få komma in. Det var vi och ett gäng indier som gick runt. Vi har ju lärt oss från Mysore resan att ta mycket kort så roade oss med att fota varandra och byggnaden. Uppladdning inför Taj Mahal.

När vi kom tillbaka till chauffören så berättade han att nästa stopp var "Fabric. Textile. Factory". Jaha tänkte vi, är säkert spännande. Ut i något industri område och in i ett hus där en kille hälsade oss välkomna. Leddes först fram till en grupp människor där en höll på med blocktryck på en Sari. Tryckte på mönster på tyget. Fick veta lite om det, hur det är ett gammalt sett och allt sånt där. Vidare över gatan till ett nytt hus där vi som tur var såg lite fler turister så kändes lite säkert igen. Killen berättade att de tillverkade till hela världen, i Sverige Ikea och Indiska. Överallt var det tyg från högt till lågt, tänk er affären Mood i Amerikanska Project Runway fast mer indiskt. (Mer färg, speglar och elefanter)

Upp på övervåningen för att se var de sydde någonstans. Jag trodde fortfarande att vi skulle få veta mer om industrin typ museum, så här såg det ut förr och så här gör de nu. Klart de har en shop så man kan köpa grejer och så men att det skulle vara mer infobaserat. Eh, nä. Så var det inte. Vi hade kommit till någon sorts försäljningsmöte. In ett stort rum. Väggarna var hyllor med tyg, golvet täckt med mattor och vår "guide" kalkade in en extra person och bad oss sitta ner på kuddar längs väggen. Sen började visningen. Stora bäddöverkast lades ut på golvet framför oss. Det ena tog längre tid än det andra att tillverka. Ett hade gjorts av nomader i över ett år med olika lapptekniker. Efter dem kom designer märkena, de tillverkade ju till de stora modehusen i Europa. Det ena namnet efter det andra droppades, Luis Vuitton, Kenzo, Armani,Versace med flera. Väldigt vackra allihop men här hade vi ju fattat att det var tänkt att vi skulle köpa dem. Var ju inte riktigt planen att åka till Jaipur och köpa Armani bäddset så försökte att inte låta som om vi var intresserade. Men det är svårt när man inte vill vara orespektfull mot dem heller. Så gjorde nog några blundrar och satt efter ett tag med två olika filtar som vi nu skulle diskutera pris på. Var ju en fjärdedel mot vad vi skulle betala i Europa visst men har ju aldrig riktigt tänk köpa en filt av Hermes ändå. Så de 150 eur de ville ha där hade ju inte varit ett fynd.

När de kom fram till att vi inte tänkte köpa något blev stämningen lite tryckt. De hade ju bjudit på te och visat alla sina produkter och nu säger vi att vi inget vill ha?! Tackade så mycket för titten och tog oss ut till vår chaufför. Kom fram till att för fortsättningen av resan vara mer bestämda och tydliga med att vi inte är intresserade när det börjar visas varor.

Efter tygfabriken åkte vi vidare mot ett nytt ställe som jag inte riktigt hörde vad chauffören sa det hette eller förstod vad det var när han förklarade. (Låter som vi inte har nån koll alls men hade förväntat oss engelsktalande chaufför och så var de förutbestämda ställena planerade till dagen efter) så vi blev avlämnade utanför en "fejk by" med orden jag väntar här på parkeringen ses om två och en halv timma. Oj, tänkte vi det var lång tid för ett tempel/museum. Men pratade med en indisk familj utanför som var på väg in och sa att det var som en by där olika traditionella framträdanden visades. Så vi köpte biljetter och gick in. Bara det att vi var väldigt tidiga. Anlände vi 17:30 fick höra att framträdanden började inte för ens 19:30 så det var ju bara till att sitta ner och ta det lugnt.

Väldigt turistig känsla på det hela men vi var de enda utlänningarna och under tiden kom det bara fler och fler indier. Vi gick runt området ett par gånger och tog tillslut mod till oss och gick fram till kamelerna. Under resan genom staden så syntes nästan lika många kameler som kor på gatorna, förutom att korna gick fritt och kamelerna drog kärror. Kamelerna på anläggningen kunde man så klart köpa en ridtur på så det gjorde vi! (Har inga bilder här för de togs med en annan kamera så får slänga upp dem vid ett senare tillfälle) Himla roligt, skumpigt och väldigt läskigt när den reste sig upp. Måste ha några fler leder på sina ben än andra för att kunna resa sig som den gjorde.

Vid sju tiden blev det mörkt och lampor i träden tändes. Stämningen ändrades rejält och de började spela musik och dansa på olika scener. Vi gick runt och tittade och försöktes dras upp på scen ett par gånger men tackade bestämt nej. Det var höft vickande i stora kjolar, magi-show, lindansare, spåmän och hennaritande på händer. Blev väldigt trevligt att gå runt och titta tillsammans med massa indiska familjer.

Gick fram till en brottningsring och trodde vi skulle få se traditionell brottning men fick istället känna på hur de tränar. Slänga runt den där träpålen ett par gånger runt huvudet. Så glad blir man av det.

Till middag fick vi en vegetarisk Thali. Tallrik med massa olika små skålar med grytor i.

De som jobbade hade alla turbaner på sig och roade sig med att sätta turbanerna på gästerna och ta kort. För att få dricks såklart men detta hände även oss.

God mat, norra delen av Indien ska inte ha lika stark mat som södra och det märktes, jag kunde nästan äta av allt utan att bränna bort tungan.

Efter middagen var klockan mycket och vi tog en snabb vända av området innan vi gick ut till chauffören och åkte till hotellet. Lite besviken över att han som spådde i händer hela tiden var upptagen för det hade varit kul att testa. Får kolla upp en i Bangalore istället. Har hört att de kollar hur bra man astrologiskt passar ihop med tilltänkt partner så får väl passa på när Jonas kommer hit.