måndag 25 februari 2013

Måndag

Helgen var inte så händelsefull. Tog en promenad till ett stort närbeläget shoppingcenter. Hade pratat om det innan på jobbet och de hade sagt att det skulle ligga ett jätte stort nära mig. Där man kan hitta allt, så förväntningarna var ju på topp. Jag gick till en affär som en kollega pekat ut några dagar innan. Vi hade gått in och kollat lite och jag tyckte de verkade litet men vi var bara där en stund så tänkte vi inte hunnit se allt. Det fanns inte så mycket mer än det jag sett innan.Testade några toppar men knapparna var redan borta och ingen bra passform. Gillar inte helt att jag blev förföljd överallt heller. Var alltid nån som gick precis efter och frågade var femte minut om jag letade efter något speciellt eller om hen kunde hjälpa till på något sätt. Absolut jätte vänligt men jag känner mig lite obekväm med sånt. Så där gick jag ifrån rätt snabbt. Fick idag veta att jag inte alls var på de stora de pratade om. Så det får bli en utflykt till denna helgen istället.

Gick runt en stund och stannade tillslut på ett café och tog en kaffe. Efter ett tag vågar en av kassörskorna sig fram till mig och undrar "If its ok for mam to take a picture with her?". Jag är alltså så annorlunda så hon vill ha ett kort tillsammans med mig. Kändes oförskämt att säga nej så nu sitter jag i hennes mobil någonstans med ett ansträngt leende.

De är visst lite mer ok att stirra här för oj vad obekvämt det blir att gå runt. Tänker ta och intala mig att det är för att jag ser så vansinnigt bra ut och inte för att jag kan vara det vitaste och blondaste de sett i ett par skor.

Pappa efterfrågade mer bilder på hojar och mindre bilder på fingrar så här kommer lite bilder från min spännande bilresa till och från jobbet. Tänkte först när jag klev in längst fram i den pendel taxi jag åker att oj vad skönt med någon som har fungerande bilbälte. Tills jag idag satte mig där bak. Där hade bälterna tagits bort. De fanns, men var inklämda bakom sätet. Så om vi krockar så har de där fram bälten men vi kommer alla ändå att dö för vi där bak som sitter utan kommer ju krossa dem när vi flyger fram. Bilresan blev ju inte mindre läskig efter jag tänkt den tanken...




Här kommer vi precis ut från jobbet. Vid 16:30 då vi slutar är det rätt lugnt. Värre blir det runt 17,18 då är det helt tjockt. En hoj.
Idag gå jag faktiskt en som var rätt klädd för hoj åkande. Riktigt jacka och till och med täckta skor.


Här ska vi ta oss till en annan väg. Då blir det alltid lite svårt att veta vilken sorts trafik de kör med i i Indien, höger eller vänster? Möter bilar och motorcyklar gör man i alla riktningar i alla fall. 


Det här är Hosur Road, typ motorväg. Men att stanna bara så där vid kanten är inte helt ovanligt efter vad jag sett hittills.

Även här rätt lugn trafik och vi körde faktiskt i bara ett körfält och inte som annars mitt i.
Nu har vi kommit in till stan och det börjar tjockna till, alla ska fram först.


Hojarna åker där det finns plats vilket förresten bilarna också gör. Lite lättare på två hjul bara. Det tutas ju hela tiden och det är egentligen bara för att upplysa de andra om att här kommer jag sväng inte ut framför mig tack. Det är som ett enda stort kaos men ännu har jag inte sett någon krock så de är rätt bra på att ha ögonen öppna.

Stor blandning av fordon hela tiden, från nya stora skinande bilar, till tucktucks och traktorer. Här om dan mötte jag en man på en kärra bakom en ko. En stad full av kontraster.

Ska man över gatan går det inte att vänta på att det ska komma en lucka, det gäller att skaffa sig en. Ingen bil, gå en fjärdedel ut i gatan och vänta tills nästa fjärdedel går att passera.
Här har jag kommit till hotelelt och sen gett mig ut för att handla mat. Denna gata är vad jag hittills lärt mig gå över helt själv. Men sen så är den inte särskilt trafikerad eller bred.

Ikväll har elen gått titt som tätt och jag hoppas på den där "full power backup" som hotellet skryter med ska fungera så jag kan ladda alla mina elektriska saker. Samt våga gå ut och borsta tänderna. Kombinera min mörkerädsla med att jag fastnat i serien Vampire Diaries samt är i okänd stad med okända ljud är nog ingen hit direkt. Då är det nog jag som riskerar att få några hål i tänderna...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nu vet jag var jag inte skall köra mc, det verkar totalt livsfarligt ,som till exempel han ni möter front mot front. Du gå ut på Google map så ser du ett stort centrum på andra sidan den storavägen där du bor, om jag nu har rätt adres där du bor. Kram Kenneth

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Jag instämmer med föregående angående MC-körning i det landet. Då får man nog vara enduroförare, eller hur Ulf? GGN släng dej i väggen, här är det mötande motocrosser med! Du får nog vänja dej vid att bli uttittad, det är jobbigt i början men sen vänjer man sig (nästan). Åker ni många i taxi-pendeln till och från jobbet, bor det fler på ditt hotell som jobbar där med? Sen la Johanna upp en text på din Facebooksida om tips på bra ställen i staden, har du sett dem? Många undringar - orolig mamma.

ps spökena på toa, när elen går, är helt ofarliga. Det är bara att morra tillbaka ju! (tänk på Ronja Rövardotter när hon somnade i skogen) ds

Augusta sa...

Det är bara jag på mitt hotell nu, de andra hämtas upp längs med vägen. Så vi har varit tre stycken det senaste. Men på måndag kommer den andra trailern hit och ska bo på samma hotell så då blir vi en till.

Hittade ett stort köpcentrum som jag tänkte kolla in imorgon, Shoppers Stop. Se om jag hittar något tunnare att ha på mig än mina lite tjockare kläder.
Elen kom tillbaka så jag slapp testa att morra åt dem ;)