fredag 1 mars 2013

Mat


Det tog ett tag innan jag förstod att jag har ju faktisk ingen ugn! Hur lagar man mat då? Det är ju så himla smidigt att bara slänga in allt där och sen gå och göra något annat. Men nu har jag ju bara fyra gasplattor till mitt förfogande. Samt en väldigt begränsad samlig redskap. En pytteliten eller en jättestor stekpanna är ungefär vad som går att välja på samt samma sorts uppsättning av kastruller. Så de nästan två veckor jag bott här nu så har jag mest kokat eller stekt ägg. Enda direkta proteinkällan som kännts ok att köpa. Den där minimala köttfrysen jag beskrev tidigare är ju inte särskilt lockande. Tills jag tog mig en närmare titt på den där frysta råa salamin och upptäckte att det är ju ta mig fasen lammfärs! Eller ja det står Mutton på den men jag antar att det är lamm.

Så det åkte ju med en korv tillbaka till lägenheten där jag upptäckte att korv inte är den ultimata formen på köttfärs. Inte i djupfryst stadie iallafall. (Nu blir det lite läskigt så har ni problem med rått kött och knivar så kan ni skrolla ner något inlägg och kolla in mina spexiga fingrar istället)

0.45 kg är lite mycket för mig att bara tina sådär så jag fick såga mig igenom korven.



Till mitt nyfunna proteinkälla langade jag fram morötter, vitlök, tomatpuré, olivolja, tomat och en vitkål. Vitkålen glömdes senare av men ser ju hälsosamt ut så bilden fick komma med ändå.


I med allt! Har börjat äta mycket linser nu, eller ja mycket och mycket men mer än innan. Så kokade en näve typ och hällde i köttfärssåsen så blev det en riktigt mättande middag.


Har kommit över att det är en gasspis för fasen vad effektiv den är. Allt går på ett kick och den reagerar direkt på inställningar. Men står fortfarande och bevakar den under hela tiden, det där med en öppen flamma gör mig lite nervös.

En annan konstig grej är att mjölken inte är i hårda förpackningar utan i plastpåsar. Inte helt smidigt direkt. Men fick höra att här köper de ny mjölk varje dag så de kankse häller upp det i en kanna när de kommer hem så tar den slut under dan. Jag gör inte slut på så mycket dock så tänkte att klänypor kanske kunde hjälpa mig.
Här får ni även en bild av dagens middag, havregrynsgröt med kanel och mjölk. Så ingen fancy fredagsmiddag direkt men det var gott.

Det gick ju inte så bra med en klädnypa.


Bara att öka säkerhetsnivån. Tre klädnypor och en ziplock borde klara jobbet. Man kan aldrig vara nog säker.

Mutton är visst får, kan förklara att det var lite segt. Men smaken var god och känns skönt att ha något som man känner igen och vet vad man kan laga av det.
Annars blir det mycket frukt. Det finns ursöta små fina bananer som smakar väldigt mycket mer än de stora jag ätit innan. Har även funnit små mangos som är urgoda. Mycket små grejer, de citroner jag hitat är som en fjärdedel av de hemma. Granatäpple äter jag som kvällsgodis till mina avsnitt av Vampire Diaries, ger en bra stämmning med röd fruktsaft rinnandes ner för händerna.

Så det går ingen nöd på mig här.




1 kommentar:

Eva W sa...

Kul att du äntligen får i dig lite kött :) bra vågat.