söndag 10 mars 2013

Helgen




Det blev en kort helg igen. På grund av att vi var lediga då det var strejk så kompenserar vi med att jobba på helgen. Skulle egentligen varit lediga denna lördag och jobba nästa men gruppen jag jobbar med ska på utflykt då så vi tog denna istället. Så tog ut hela helgens aktiviteter idag.

Tog en lugn morgon då jag hade planerat att sitta uppe och se mello finalen som här börjar 00:30. Men efter jobb hela dan sen direkt till ett lokalt gym och på det en pizza så somnade jag rätt gött vid klockan elva. Så var riktigt utvilad i morse. Åt frukost uppe i restaurangen och promenerade sen ut för att ta ut mer kontanter. På vägen gick vi förbi denna ko, asså har väl aldrig varit rädd för kor men det är ju stora djur och att bara stöta på dem mitt i staden och trafiken upphör inte att förvåna mig. Så är lite försiktigt när jag ska ta mig förbi dem. 

 Dagens mål var att hitta en bra frisörsalong samt inhandla träningskläder. Ni vet min fina vikta, strukna tvätt jag fick? De hade strukit allt inklusive mina i plastmaterial gjorda träningstoppar. Så det var ju ett hål smält i en av mina två.





Tog första bästa tucktuck eller auto som de säger här. Man ska be dem köra efter taxameter men det har jag ännu inte fått dem att göra fast stod på mig denna gång och fick ner priset från 200 rupies till 100. Tänkte vi åker till Forum mall vilket är ett av de större shopping galleriorna och hittar frisör där men på vägen så vi en salong vi sett i hotellets katalog och bad föraren släppa oss där. Den salongen klippte så klart bara kvinnor så fick gå bort till en unisex salong längre ner på gatan. 

Efter frisören tog vi en ny auto till Forum. Riktigt stort var det. Fyra våningar högt, längst upp var underhållningsdelen olika spel och en stor bio. 



Här står jag i den nya frisyren utanför gallerian. Innan man får gå in så går man igenom metalldetektorer och väskan blir genomsökt av vakter. Utanför en galleria står det till och med beväpnade vakter och innan bilar kör in på området undersöks de med sådana där bombspeglar.




Det blev några köp för mig. Kom hit med bara en resväska och i den packade jag för först två veckor i kallt Nederländerna så har inte så mycket kläder att välja på för Indiens varma väder. Utbudet var helt ok. Var inte helt det mode vi har hemma just nu men fanns några fina saker. Fick köpt två toppar och ett tredje par skor. Finns så många skor att välja på och det kostar inte mycket, verkar som om de ligger runt 1500-2500 rupies vilket är 177-295kr. Sen så är det lätta sommarskor. Mycket flipflops och mina favoriter ballerinor och sandaler med små klackar.


Nu på kvällen mötte vi upp två indiska kollegor, de jag och min trainee kollega delar pendel taxi med, och gick på bio. Bion ligger i ett shopping center ca 15 minuter gång från vårt hotell, även denna gång högst upp i gallerian. Såg Oz the Great and Powerful så var en Hollywood film men nu när vi vet var bion är och hur det fungerar (de har en paus mitt i så man kan gå på toa och köpa snack mitt i filmen) så vill jag se en Bollywood film. Finns nog inte undertexter men har för mig att det är mycket dans och sång så tror det kan bli kul ändå.

Inga kommentarer: