måndag 11 mars 2013

Nu var det klippt!

Var ju och fick håret klippt. Värmen har tagit hårt på det och det var torrt och massa kluvna toppar. Min tanke var att ta bort det slitna, bara klippa rakt av en halv centimeter. Det tyckte inte min frisör.
Började med att berätta om vad hon tyckte om Bangalore och hur länge hon bott här när hon tvättade mitt hår. Hon gillar inte Bangalore, Mumbai om jag får chansen att åka dit är mycket bättre. Runt där undrade hon om jag verkligen bara ville klippa det rakt av. I frisörstolen lite senare så var det bestämt; uppklippt blir mycket bättre. Jag gick med på att lite, lite uppklippt kan väl kanske bli bra. Så hon klipper och pratar på, mycket trevlig.

Får höra om hennes barn vad de gör, hur hon vill lämna Bangalore men är här för deras utbildning. Jag fokuserar här en stund på hur hon klipper och märker att jag nu har en halvlång lugg som är på väg att bli ännu kortare. Avleder den och lyssnar vidare på hur tråkiga folk i Bangalore är jämfört med hur de som lever i Mumbai, de njuter av livet. Har sina kläder i max 6 månader då de byter samt att de går till frisören och helt ändrar stil en gång i månaden. I Bangalore ska folk bara tjäna pengar de har inte tid att njuta. Detta säger en annan Bangalore bo jag frågar senare är helt fel, det är tvärtom!

Vet inget om hur man ska klippa hår men hon gjorde inte som jag är van vid, kan vara därför jag missade att jag fick lugg. La liksom inte upp någon bena utan drog det mesta bakåt och klippte på. Upprepade flera gånger att "säg bara en stil så kan jag klippa den!" Och drog igenom på vilka salonger hon jobbat och hur länge. Tyckte nog jag var tråkig som bara ville ta topparna. 

Det var en upplevelse och resultatet blev helt ok även om det inte var det jag tänkt mig. Känner mig
ofta lite bortkommen hos frisörer då jag inte vet vad vi ska prata om. Det var det inga problem med här, fick knappt prata själv. Enda stunderna hon inte pratade med mig var när hon fönade men då pratade hon å andra sidan med de andra i personalen. Fönandet gav hon mig en snabbkurs i fast jag får nog öva lite mer för resultatet imorse lämnade mycket övrigt att önska.

Har skaffat appen Vine och filmade små klipp under klippningen.
Priset då!? undrar ni. Ca 850 rupies = 100kr. När jag berättade det för mina indiska vänner suckade de uppgivet och sa att vi fått en del påslag på priset (Naqeeb betalade 350 rupies). Ska visst gå på ca 50 rupier vanligtvis. Men tror den salong vi var på var del av en kedja samt så fick jag som de sa en "totally new style!". 

2 kommentarer:

Emelie sa...

Haha, spännande! Men snyggt blev det iaf!

Anonym sa...

Snyggt! /Beatrice