torsdag 28 mars 2013

Mysore del 2

Runt lunchtid på lördagen åkte vi från Mysores palats till en lokal restaurang. Den var tom på gäster men personalen i matsalen var runt tio stycken som satt och gäspade. Ingen direkt lunchrusch alltså.

Fick in menyer men likadant som vid frukosten så beställde Nagaraj som är den som kan det lokala språket. Jag har lite problem med den starka maten och äter gärna curd till alla rätter. Att jag beställer in curd verkar göra så att både kocken och sällskapet tror att jag inte trivs och de undrar alltid om jag vill ha ny rätt för att det är för starkt. För att undvika detta så beställde Nagaraj special rätter till mig och andra rätter till de andra under hela resan. Att jag inte är vegetarian verkar även få dem att tro att jag inte gillar vegetarisk mat och beställer med kyckling till mig. Väldigt omtänksamt av dem men jag tycker nästan att det roligaste med att resa är maten. Vill gärna testa nya rätter och det som är speciellt för landet. Förklarade flera gånger att jag har inga problem med vegetariskt och äter gärna om inte helst det som de äter. Och om inte det så är jag väldigt förtjust i att läsa igenom en meny och välja själv. Men fick snällt fråga efteråt vad som hade beställts till mig på en rafflande snabb vad jag tror-kanske-men-inte-helt-säkert kan kallas Mysoriska (i den svenska översättningen av språket då).

Som tur var så var allt väldigt gott och kocken hade faktiskt lyssnat på honom och slängt ut minst tre chillifrukter ur receptet. Bilden ovan visar vad de andra fick till lunch tillsammans med ris och en papadum. Jag fick en kycklingcurry med ris.

Direkt efter lunchen drog vi vidare till en kyrka. Gick in och tittade, ner under den och sen ut för att ta kort med den. Här är religion viktigt och utövat mer än vad jag märkt av i Sverige. Fick förklara ett par gånger att vi nog för det mesta är ateister i Sverige men kyrkor är vackra och alltid intressanta att besöka ändå.

 

Sen åkte vi vidare till Mysore Zoo. Med den härliga inställningen "nu ska vi ta kort tillsammans med alla djuren!". Och ja det var det vi gjorde.

Det ni kan se förutom mig är elefanter, en suddig giraff, en vit påfågel och ryggarna av två sovande tigrar. Känns lite som fusk att ta kort på djur i bur. Med dessa bilderna förstår jag även Suhels utbristande dagen efter han fått ta del av fotorna "Augusta såg riktigt bra ut på sina bilder i solglasögonen!" Mitt skratt gjorde att han snabbt la till "ja, även utan men då försvann ögonen lite" har ännu inte kommit fram till om jag ska känna mig förolämpad eller ej.

Det var ett väldigt stort zoo med hur många arter som helst men det var varmt, burarna såg lite för trånga ut och jag tror djuren precis fått mat så de låg mest och dåsade. Men det togs glatt kort av alla överallt. Att tigrarna inte ville visa upp sin bästa sida gjorde inget. Kändes dock inte helt ok att bli tillfrågad av gruppen som precis tagit kort med ett djur i en bur om inte jag skulle vilja ställa upp på ett par bilder också. Augusta Sahlin Superstar avböjde vänligt.

Vi gick ett par kilometer inne på djurparken och fick stanna ett par gånger och sitta ner för man blir så himla trött i värmen. Vid utgången hämtade taxin upp oss, nu var klockan runt tre-fyra på eftermiddagen. Vi hade blivit klara lite tidigare än vad som var planerat enligt schemat. Nästa aktivitet var att åka ut till en park vid en fördämning och se på fontäner och dammen. Att vi hade lite tid till övers var bra för taxichauffören körde fel och vi blev stannade av polis för att ha kört mot färdriktningen. Spännande spännande. Chauffören fick gå ut ur bilen och efter att 100 rupies bytt ägare så var vi på väg igen.

Parken var riktigt vacker. Vid kanten på en stor fördämning med dammen i mitten och fontäner upp längs en sluttning.

Här togs det kort må ni tro men jag hade börjat bli trött och var bara med på hälften. Ändå blev det en del. Vid ett tillfälle tog vi kort på varandra i omgångar. Efter en stund kom det fram en man och erbjöd sig ta kort på oss allihop. Himla trevligt tänkte vi, han sa även åt oss att flytta lite så och ställ er nu åt andra hållet. Tog en tre-fyra kort och vi tackade så mycket över att han erbjudit sig, bara det att han glömt säga att han ville ha betalt för det. Så var ju bara att börja gräva i väskan efter pengar.

Vid klockan halv åtta skulle det på andra sidan dammen bli dansande fontän uppvisning. Så vi la oss i gräset och väntade ut tiden en stund innan vi drog oss ner mot dammen. På vägen så köpte vi indiskt snack vilket var en potatis bit i ett tjockt frityrlager. En kaloribomb utan dess like men som med alla andra sorts kaloriebomber mycket gott. Till detta var jag tvungen att testa färskpressad sockerrörs dricka samt filma tillverkningsprocessen.
 
 

Detta blev resultatet, gott, uppfriskande och inte lika sött som jag trodde det skulle vara.

Den dansande fontänen trodde jag först skulle innehålla människor som dansade i fontänerna men var en fontän som hade olika belysningar och musik. Var riktigt fint i mörkret med den halvt upplysta parken och dammen. Men det är roligt att se vad den nya tekniken gjort med oss. De flesta såg hela showen genom olika kameror (Jag också uppenbarligen).

Efter ett par låtar gick vi mot bilen för att inte komma hem för sent. Innan vi åkte gick jag till toaletterna och det var här jag nog haft min näst värsta toalettrelaterade upplevelse någonsin. Den slår inte den sommaren familjen åkte, som varje sommar, upp till Uppsala på motorcykel men denna gång på samma rutt fast ett par timmar efter en raggarbils-karavan. Toaletterna var så fruktansvärda att jag höll mig från Tjörn till en mack utanför Uppsala.

För det första så har jag hittills bara sett vanliga toalettstolar. Men undrat lite hur indiska kvinnor går på toaletten egentligen med tanke på att det alltid är blött på sitsen. Detta fick sitt svar då jag fick veta att de använder inte papper här utan vatten, det förklarar även de små duscharna och kranarna inne på toaletterna. Detta mötte mig på stället vi stannade för frukost på. Hemskt tyckte jag då.

 

Det var ingenting mot vad som väntade vid parken. Inget lås på dörren, där det borde suttit var istället ett stort hål. Vatten över golvet och inget direkt lyse. Det var kö in till båsen och kvinnorna som redan var klara lyfte helt sonika upp sina kjolar ute vid tvättställerna och tvättade rent sig där. De som var på näst i tur in höll igen dörren för den som var där inne. Skräcken för att ramla och lyckas sätta sig i hålet var inte nådig kan jag säga. Eller ve och fasa tappa ner min mobil! Efter besöket tackade jag de flesta gudar för alkogel och att just den jag köpt var kraftigt parfymerad.

 

Här blir det bäcksvart vid klockan sju på kvällen så blev inga bilder på vägen hem. Sen så sov vi större delen av tiden, var riktigt trötta efter dagen samt så slapp man oroa sig för att vi verkligen körde på vägen.

Vid tolv tiden kom vi fram till hotellet och samma killar som satt i receptionen när vi åkte på morgonen satt där när vi kom dit och undrade glatt när vi ville ha frukost morgonen därpå. Samt påpekade att vi såg väldigt trötta ut. Det var vi, dagen efter blev väldigt lugn med lång sen frukost och sen bokläsning resten av dan.

 

 

2 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Du verkar ha haft en heldag! Roligt att dela den med dej. Fast man förstår inte att det är så varmt för ni ser ganska påklädda ut iallafall. Kul med maten, du får gärna testa mera, vegetariskt är väldigt gott om det är nån som kan laga till det. Och sockerrörssaft som direktpressas sådär såg häftigt ut, ungefär som vår äpplejuce?
Ha, ha, toaletter är en historia för sig i indien, jag gick för det mesta på den asiatiskamodellen för den var mindre "kladdig" än den europeiska, bara man kunde skölja av fötterna efteråt... Gunnar och Frej fick samma intressanta upplevelse som du beskriver på Maritius - de hade ungefär samma typ av lås, men ibland gick det inte att spola alls! Det var snabbt ut därifrån.

Augusta sa...

Det är rätt varmt men alla har heltäckande kläder. Är bara turister som kommer i shorts och linnen. Sockerrörs drickande var inte lika syrlig som äpple juice. Mer söt.