tisdag 26 mars 2013

Mysore del 1

Lördagen blev en riktigt innehållsrik dag. Tillsammans med Suhel och Nagaraj så hade jag och Naqeeb bestämt att vi skulle ta en utflykt till den närliggande (2-3 timmar i bil) staden Mysore. Nagaraj har varit där förut och hade satt upp ett fullspäckat schema. Så klockan 4:30 gick jag upp och 5:30 var det meningen att den för dagen hyrda taxin skulle hämta upp oss utanför hotellet. Att gå upp en timme innan avfärd så tidigt på morgonen kan verka mycket men jag fungerar inte riktigt utan frukost, samt gillar att ha mycket tid på mig ifall något oplanerat skulle inträffa (Hårtorken går sönder, kläderna jag tänkt ha har/får fläckar på sig).

Så här pigga och fräscha var jag och Naqeeb när vi satt och väntade vid 5:40 tiden i receptionen.

Så här pigga var vi vid 06:10 tiden.

Vid 06:30 kom taxin och våra kollegor. Hade ju inte behövt gå upp tidigt om man säger så. De skyllde på att taxiföraren hade kommit sent, taxiföraren kunde inte mycket engelska och kunde därför inte försvara sig.

På väg!

Bangalore är riktigt stor. Tog ett bra tag att åka ut ur staden. Kom till slut ut på någon sorts motorväg och jag tog tappert en massa foton längs med vägen som allihop blev väldigt suddiga. Men några an man urskilja motiv på.

Vid åtta tiden svängde vi in på ett hotell och åt frukost. Dosa, en lite tjockare pannkaka utan ägg, med en kokosnötsröra. De andra tog Masala Dosa vilket är samma grej fast med en kryddig potatisröra i mitten.

Ut på vägen igen. Karnataka vilket delstaten både Bangalore och Mysore ligger i är visst kända för sitt socker och längs med vägen såg vi många sockerrörs odlingar.

 

Första stoppet blev ett gammalt hinduistiskt tempel. Sri Ranganathaswamy Temple, säg det fort tio gånger ni! Runt 100 år gammalt.

Inne i templet fick man inte ha något på fötterna så skor och strumpor lämnades in. (Så där underbara ser mina fötter ut efter varit inklämda i ett par skor i en trång bil i tre timmar)

Det var ett riktigt stor byggnad. Massor av stadiga pelare och små som stora gudsstatyer.

Fullt med folk, vi tog oss inte ända in i templet för det var kö in till sista kammaren och vi hade lite tidsbrist för nästa resmål stängde vid kl tolv.

När vi gick in i templet påpekade de att vi hade tjugo minuter på oss så vi går snabbt igenom templet nu så tar vi korten när vi kommer ut igen. Vadå korten tänkte jag, vi hade ju redan tagit en gruppbild utanför. men visst alltid kul att ta kort. När vi kom ut så började fotograferandet på allvar. Min rätt så basic systemkamera, Canon 1100D, blev väldigt populär. En och en ställdes upp utanför templet och så togs det en två-tre kort i olika poser. Sen olika gruppbilder så att alla var med på bild med alla.

(En av flera)

På vägen mot bilen blev jag nästan överfallen av olika krimskrams försäljare. Att halsbanden de visade mig enbart hade kunnat passa som armband spelade ingen roll de skulle se jätte bra ut runt min hals bara jag provade. Måste sett lite roligt ut när jag gick mot bilen med fyra gapande killar runt mig. De lämnade när mina vänner sa till på skarpen samt när en annan europé promenerade förbi mot templet.

In i bilen igen och mot Mysores Palats! En väldigt fin byggnad. För att komma in så var det inträde. 20 rupies för Indier och 200 rupies för utlänningar. Jag är lite svår att dölja att jag inte är indier men Naqeeb blev förmanad att inte prata så mycket vid ingången samt säga en stad i syd om någon frågade var han kom ifrån. Så han kom in som Indier.

En stor park och ett vackert palats var det. Inne i byggnaden fick man inte ta kort. Var helt otroligt vackert men det får ni åka dit för att se!

Efter turen inne så blev det fotosession. Det kollades ut var vi kunde få bästa vinkeln, solglasögon lånades ut och byttes så den som poserade hade dem. Blev lite komiskt tyckte jag så kunde ju inte hålla mig från att spexa..

Mycket uppskattat var det, tror jag iallafall. Eller så kollade alla för att jag var så där rysligt snygg igen.

Dagen var inte slut än utan snabbt vidare på fler äventyr som kommer i kommande inlägg. (Spoiler alert: jag möter den indiska toaletten)

To be continued!

 

6 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att ni tog er tid att göra en resa, fina bilder och kul bilder på dej

Elin sa...

Hahaha älskar bilden längst ner till höger!

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Kul att ni åker ut och kollar lite, (jättetidigt på morgonen), jag älskar indiska tempel och tror jag har varit i det första ni var på. Men de måste upplevas på plats för att förstå vad det är för nått. (eller se "Darjeling limited"-filmen) Jag känner igen trängseln och alla försäljare som inte vill förstå att sluta tjata i tid. Du har har nog stora möjligheter att bli en "Bollywood-filmstar" om du fortsätter ditt spexande, görkul!

Berit Kristensson sa...

Roligt att följa med på din utflykter,Augusta! Du väcker uppmärksamhet förstår jag, Du mitt vackra barnbarn!

Berit Kristensson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

du ser ut som en superhjälte! kan lätt föreställa mig en tajt dräkt och fladdrande mantel. snyggt spexat! :) och jag gillar flätan!
//Dea