lördag 20 april 2013

Taj Mahal

Så kom då dagen som var lite av peaken på resan, vi skulle till Taj Mahal! Jag hade ju hetsat upp mig genom att läsa en massa forum och resesajter om stället. Så ångrade ju bittert på morgonen att vi bestämt att bli upphämtade av chauffören klockan åtta och inte halv sex så vi kunde stå utanför när de öppnade klockan sex på morgonen. Stod ju att det kunde vara sjukt mycket folk där så var bra att vara tidiga. Men klockan åtta hade vi sagt och klockan åtta stod vi klara i receptionen och väntade på chauffören. Han var punktlig och även denna gång med en vän som var guide med sig. Skönt för jag hade ju läst att de var viktigt men svårt att få tag på en guide som var licenserad och kunde bra engelska, är visst inte helt säkert att de kan. Så hade ju googlat loss på skräckhistorier med folk som blivit lurade och bestulna. (Jag vet, jag är lite jobbig att resa med)

In i taxin och jag frågar lite lätt ut guiden om vad han tänkt, vilket port, hur långt är det dit, kommer det vara mycket folk, hur länge har du vart i branschen, jobbar du som det här? Han tog det bra, visade sin licens och sa att det är bäst att åka till Agra Fort först så tar vi Taj Mahal sen. Så vi åkte dit först, eller ja jag var tvungen att springa och hämta ut pengar på en automat. På något sätt så rinner alla pengar mig ur händerna på dessa resor. Kan vara så att inga ställen tar kort så jag ser på ett annat sätt att de försvinner, jag röstar för den förklaringen!

 

Agra Fort byggdes av, vad jag tror, kungen som byggde Taj Mahals svärfar. Typ på 15000 talet. Massiv byggnad igen. Det finaste var nog ändå att från terrasserna såg man siluetten av Taj Mahal och eftersom morgonen blev ett lite antiklimax när vi inte åkte till Taj Mahal först så blev det väldigt många bilder på den siluetten.

 

Det var bara en liten del av fortet som var öppet för allmänheten resten använde militären. Så det var en massa soldater som bodde i det gamla fortet. De delarna fick vi såklart inte se men visades runt på någon timme mellan massa salar och den ena trädgården större än den andra.

De verkar ju lite galna de där gamla kungarna. I en gårdsplanen var det nu en gräsmatta på botten och sen var de byggnader runt om. Under en tid så hade grävt ut hela gräsmattan och fyllt med vatten och fiskar och sen haft fiske tävlingar mellan kungen och drottningen med barnen som domare. Detta fort ligger alltså lite uppe på en kulle så kan tänka mig att det tog en del energi att hämta dit allt vatten.

Nu mot Taj Mahal! Guiden varnade för ficktjuvar, upplyste oss om att man bara fick ha med sig fem små grejer in och hämtade vant ut våra skoskydd och vattenflaskor som ingick med biljetten. Ledde oss sedan in i rätt kö och genom säkerhetskontrollen. Väl inne kom historien om Taj Mahal. Som gick lite så här, en kung gifte sig med sin stora kärlek. Gifte sig senare med två andra kvinnor mest för att det gav honom makt över stora delar av Indien. De gav honom dock inga barn. Den första frun dock, den stora kärleken, gav honom 14 barn och dog när hon födde det sista. Då blev han väldigt ledsen och låste in sig i ett halv år. När han kom ut såg han ut som han åldrats tio år och bestämde sig för att bygga ett fantastiskt mausoleum åt sin fru, Taj Mahal.

Bygget tog 22 år, eller var det 21, tog lång tid iallafall. Åren representerades av 22 (21?) domer uppe på en av portarna. In genom denna port gick vi och det var fantastiskt vackert. Verkligen en syn att se. Helt klart värt hela resan. Guiden visade sig kunna det där som turister gillar mest av allt, kort på sig själva med underverket! Han tog vant tag i min kamera, flyttade på folk som stod i vägen, ställde upp oss och koreograferade.

Så här kommer det jag vet ni suttit och väntat på. Väntan är över, sätt er till rätta, ta fram nått gott att äta, här kommer bilderna på mig och... Wait for it ..... Taj Mahal!

 

 

 

 

 

 

 

 

Sista bilden alltså, guiden fick nått vilt i blicken och blev väldigt uppspelt helt plötsligt. "Ge mig kameran! Ställ dig här, så där! Mer åt det hållet, så, titta på Taj Mahal!". Tror vi kan vara något originellt på spåren, en helt ny vinkel av Taj Mahal, eller...? Väldigt kul men det coolaste var ändå själva byggnaden. Fullständigt fantastiskt men jättekonstigt ändå att först lägga sin fru på ett ställe medan man tar 22 år till bygga en ny grav och sen lägga henne där. Och vad konstigt det måste känts för de två andra fruarna, men de fick var sin port in till Taj Mahal döpta efter sig så de var kanske nöjda ändå. Fast deras man spenderade två decennium och en hel, eller kanske två, förmögenheter till att bygga en grav till en annan fru.

Hela stället gjort i vit marmor med inläggningar av stenar i olika färger för att göra blomstermönster. Runt dörröppningarna är det skrivet dikter från Koranen i kalligrafi.

 

 

 

Alla sidor av Taj Mahal är symmetriska och ser likadana ut vilket sida man än kollar på. Fyra minaret torn i varje hörn som är lutade lite utåt för att om de skulle falla så skulle de falla från huvudbyggnaden. De var lite smarta ändå då för länge sen. De tänkte att fyra torn är rätt lätt att bygga om men förstörs själva huvudbyggnaden och graven blir det lite svårare att bygga nytt likadant.

Inne i huvudbyggnaden fick man inte ta kort men där inne var det lika utsmyckat och i mitten låg drottningen. Kungen hade tänkt bygga ett likadant mausoleum till sig själv i svart marmor mitt emot Taj Mahal. Men blev fängslad och ifråntagen makten av sin son innan han hann bygga säger en myt. Så vid sidan av drottningen låg kungen i en lite större kista.

 

 

(Killen i röd skjorta till höger är vår guide)

Verkligen ett ställe att besöka. Efteråt blev vi såklart iväg dragna till ett ställe där de tillverkade saker på samma sätt som de byggde Taj Mahal, av de som byggde Taj Mahals ättlingar faktiskt. Spännande. Hade ju tänkt att inte gå på såna här grejer men några souvenirer blev köpta. Hade ju ändå vart på Taj Mahal fick ju köpa med sig något att ha i hyllan hemma. Såg sedan samma saker i en disk på flygplatsen men gick INTE fram och tittade vad det var för pris där.

Nu blev det långt igen, då har jag ändå inte tagit med över hälften av dagen, men mäktigt byggnad och som alltid intressant att resa i Indien.

 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är ett av dom ställen jag skulle vilja se i Indien ,men dina bilder är finna. Fräck bild med spegelbilden i dina glasögon .Kram tjejen

Emelie sa...

Ser ju helt fantastiskt ut!!

Berit Etander. sa...

Hej Augusta! Tack för fina vykortet! Fantastisk resa o du berättar så härligt så att vi får ta del av vad du upplever där borta på andra sidan jordklotet. Fina bilder! Här har våren kommit nätt o jämt med krokus o snödroppar o kaffe med våfflor under björken som inte slagit ut än. Kram mormor Berit!

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Åh, jag är så avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk!!!
Fusk att du får vara där och inte jag!
Ä, skämt åsido, känns ju nästan som vi som läser din blogg är där med. Jättebra. Sen kan jag ju bli inspirerad att resa dit istället för till andra ställen, som t ex för att kolla på massa motorcyklar i Daytona eller nått...