söndag 12 maj 2013

Frukt

Denna dag har spenderats på den stora shopping gatan MG Road/Brigade Road, MG för Mahatma Gandhi. Det är Naqeebs sista vecka i Indien denna veckan så gjorde ett par sista souvenir köp. Men det var jag som även denna gång lyckades spendera en halv förmögenhet. Priserna är höga, eller ja det blir runt 500-1000 rupees så fort man ska köpa något vilket är 60-120kr. Så jag tänker först att oj vad dyrt, ja menar 1000kr är ju ändå en del. Tills jag tänker om från kronor till rupies och sedan valuta-omvandlar tillbaka igen och tycker att det är billigt. Men mycket billiga grejer blir ju tillslut dyrt. (Ska räkna allt i rupies förresten, ens lön blir ju hel häftig!)

Förutom souvenirer så köpte jag frukt. Överallt står folk och säljer frukt från kärror vid vägkanten. Men för det mesta har jag sett mango, äpple, apelsin och bananer. Väldigt mycket mango nu när det är säsong för det. Alphonso heter mango sorten som är absolut bäst, så god så man svimmar lite mellan bitarna (går bara att köpa i lådor med sex stycken i varje). Men det var ett sidospår.

Frukten jag köpte har jag inte sett så mycket av, jag och Jonas gick förbi en kärra när han var här men hade inte plats att köpa då men idag hade jag stor väska med mig. Köpte några av varje sort, det skulle gå på 350 rupees men då varken jag eller försäljaren hade växel så tog hon 400 rupees och sen klämde in ett par nävar extra frukt i påsen.

 

Detta var vad jag kom hem med,uppskärandet gjorde jag. Har ingen idé om vad de heter förutom den andre från vänster som är Lichi. Den finns i Sverige men jag älskar den så var tvungen att köpa extra många sådana. Den är söt och lite slimeig.

De andra hade Naqeeb nått namn på med det var på Malaysiska och jag kommer inte ihåg förutom att det ska vara någon sort av guava.

 

Denna har hårt fruktkött som smakar väldigt parfymikt. God vid första tuggan, söt. Men blev lite mycket efter ett tag för mig.

 

Hård och krispig, söt men mest sur. Lite som äpple fast fastare.

 

Denna är som den över men vit. Fats den smakar jäst. Kan vara att de jag fick var lite dåliga men den här var inte god direkt.

 

Den här var nog den godaste efter Lichin, söt aningen sur.

Hade hoppats på att de hade samma urval med choklad så hade jag kunnat provsmaka det. Chokladen här förvaras i små kylskåp inne i affärerna för annars smälter de. Annars finns det mycket andra sötsaker. Men alla är nån sorts mjöl ihopblandat med socker och Gee, typ smör och kanske krydda. VÄLDIGT sött. Men får nog köra raid i närmsta mataffär och köra några test.

 

3 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

De såg goda ut allihop, de guavafrukter jag åt i Indien var stora som mellan plommon- till äpplestorlek och ljusgröna till gula och väldigt goda. Litchi kan väl vara både väldigt hårig och lite mindre, de vi åt på Maritius var otroligt goda, fanns i två eller fler varianter men de blev snabbt lite övermogna så vi proppade i oss dem fort, mums. Kul att upptäcka olika frukter (bättre än choklad, tänker på Kalle och chokladfabriken, där är en scen där de bygger ett helt Maharadjapalats i choklad och allt smälter...). Du får göra ett banan- o mangotest också, finns väl massa kul sorter. Vi köpte en hel hink med paprika - trodde vi - det var stark chili! Kommer fortfarande ihåg förskräckelsen när jag åt första tuggan.

Elin sa...

Åååh kul, kunde tillhört en frukt är godis-kampanj ;)

Eva w sa...

Härlig bild på frukterna, kom ihåg att smaken inte är dem samma i Sverige. Så passa på o njut nu. Ser oxå gärna lite bilder på mango. Har em hemma som är stenhård, tror inte att den mognar ngn gång :/