tisdag 14 maj 2013

Goa

Under semestern var fyra dagar planerade att spenderas i Goa. En kollega på jobbet hade tipsat om ett ställe som hon brukar vara på och även bokat rum åt oss när hon var där för några veckor sedan. Jag bokade glatt flygbiljetter genom en sajt så att vi skulle vara där mitt på måndagen fram till torsdagen.

Men när vi i godan ro är på väg tillbaka till hotellet i Bangalore efter en dag på stan så ringde hotellet i Goa och undrade om vi visste att Goas flygplats var stängd. Panik. Fick lite mer fart i steget kan jag säga. In och kolla upp alla uppgifter på mailen och ringa ett par samtal till flygbolaget så fick vi veta att Goas flygplats var stängd för reparation under dagtid. Vårt flyg var alltså flyttat från morgon till kvällen. Så där försvann en dag av semestern. Inte så kul men vi var väl mest lättade över att vi skulle få åka överhuvudtaget. Fast jag skrev ett lite upprört mail till resesidan jag bokade med för att de inte sagt till oss om ombokningen.

Så på måndagen tog vi det lugnt och åkte ut till flygplatsen vid fyra tiden för att åka med flyget kl 19:20. Som direkt blev 19:35 och sen 19:50. Tror vi åkte vid 20:20 istället. Flygresan till Goa tar bara en timma så efter nio landade vi i ett mörk, varmt och fuktigt Goa. Möttes av en chaufför från hotellet som skulle hämta upp oss, eller ja han väntade på en Mr. Augusto men jag antog att det var jag, och så åkte vi i en timma norrut. Det bästa med hela dagen var när vi upptäckte att bilen hade säkerhetsbälten! Det var så härligt att jag lätt hade kunnat åka den dubbla tiden men det sent och vi hade blivit hungriga efter resan och väntan på att få resa. Så att komma fram till hotellet var riktigt skönt.

Bäcksvart så det enda som vittnade om att vi var vi havet var vinden och vågskvalp. Som tur var var restaurangen fortfarande öppen och vi fick oss en "Seaplatter" och en "meatplatter" ute på terassen och fantiserade om vad det var för utsikt som vi satt och stirrade på i mörkret.

 

De tre dagarna såg rätt lika ut, vi gick upp på morgonen och gick en promenad på stranden för att sen gå och äta frukost på hotellet. Deras bananpannkaka var riktigt god. Utsikten från terassen var inte helt fel heller.

Sen gick vi ner till solstolarna och läste och badande.

 

 

Det var i början på lågsäsongen för det börja bli lite för varmt nu fram till sommaren. Så det var inte så mycket folk på stranden. Vilket var härligt även om det blev lite intensivt med strandförsäljarna istället. De hade som taktik att sitta ner och prata med en på morgonen, vilket bestod i att säga att jag var vacker och att de sett oss gå på stranden på morgonen och sedan bestämt peka ut sin affär och säga att de väntar där på oss. Sen kom de kontinuerligt och klagade på att vi inte kom dit och tillslut tog de med delar av affären till oss och skulle "bara" visa. Eller kritiskt titta på mina tånaglar och ben och säga att jag behöver pedikyr och "tråda" benen och att hon var bra på det.

Hade ändå tyckt de var lite smarta hittills med att vara trevliga och försöka bli kompisar för att vi skulle köpa men när man förolämpar mina tånaglar blir jag lite irriterad. Alla kvinnor kom ju till mig då, men det var en kille som hade en affär. Han kom första dan framgående till Jonas och pratade om kläderna han hade hos sig och så nämnde han så där lite i förbifarten att om vi ville röka något så hade han det också. Efter att Jonas bestämt tackat nej såg vi inte honom något mer förutom när han gick fram till en tysk man dagen efter som reagerade på samma sätt.

Var ju fortfarande i Indien, klart det fanns kor på stranden.

Där uppe under terassen längst till höger bodde vi.

På terassen var hotellrestaurangen som vi åt på. Alla mål faktiskt. Gick en runda utanför hotellområdet och det var flera andra restauranger i närheten men våran hade så himla bra utsikt. Och efter en vecka i Bangalore var det så himla härligt att inte tänka så mycket utan bara va.

Som att till exempel dricka paraplydrink på den egna balkongen med havet precis nedanför fötterna. Tror inte jag sagt det men vi var rätt så jäkla nöjda med tillvaron. Det behövde vi efter elva veckor ifrån varandra.

Denna gång var jag smartare och bad en av servitörerna att ta kort på oss. Intelligensutveckling i sin renaste form.

Funderar på om jag verkligen är så kort. Måste ha böjt lite på benen... Har ju känt mig så lång här i Indien, manlig medellängd på 1.65 m, kvinnor 1,52m (Wikipedia), så jag på 1.7m är ju huvudet längre än de flesta kvinnor

Så här i efterhand så borde vi ju bokat en hel vecka i Goa istället för tre nätter. Men men, tyckte vi skötte oss rätt bra för att vara vår första semester någonsin.

 

2 kommentarer:

Emelie sa...

Vilket fint kort på er!! Ser ju ut som om ni haft det helt fantastiskt bra.

Eva sa...

Ser härligt ut man blir riktigt sugen på resa igen. Jättebra bild på er båda / kram