fredag 28 juni 2013

Cash is King?

 

Jag har haft lite huvudbry om hur jag ska göra när det gäller bankkort här i Nederländerna. De flesta affärer tar inte vanliga bankkort, alltså Visa eller MasterCard. För de vill inte ta emot kreditkort. Istället har de egna kort som bara är debit kort. Det blir ju lite problem då för även om mitt kort är debit så har det möjligheten för kredit och därmed tas det inte emot.

Men du är ju van vid att använda kontanter från Indien tänker ni nu. Det borde inte vara några problem!

Jo, kontrar jag, det är det!

För det funkar ändå som i Sverige här att de flesta bara använder kort, så när man ska fylla på till exempel sitt spårvagnskort så kan man göra det via automater lite varstans. Smidigt, MEN de tar bara kort det går inte med kontanter. Vill jag fylla på med det så måste jag åka in till en större station och göra det över disk.

 

Ett annat exempel är i matsalen på jobbet, där kan man bara betala med kort. En lösning är att köpa ett speciellt kort kallat Chipknip som är laddat med olika belopp. Som sen går att använda som ett vanligt kort tills det tar slut. Detta kort kan man köpa i receptionen här. Nu kommer dock twisten, receptionen tar inte emot kontanter. Så för att köpa kortet du behöver för att köpa lunch när du inte har ett bankkort behöver du ett bankkort för.

Jomensåatt, hade jag rätt att ha lite problem eller!?!?

Hittills har jag löst det med att min chef köpte ett Chipknip och sen gav jag henne pengarna kontant. Men det känns varken smidigt eller bekvämt att jämnt få be nån annan betala så jag googlade lite och såg att de borde acceptera Maestro kort. Skickar då ett klagande sms till Jonas om att det var ju fan att mitt debit kort är ett MasterCard nu då. Då upplyser han mig om att vårt gemensamma kort är ju ett Maestro! Det hade jag helt glömt, himla tur att jag plockade ner det i plånboken sist jag var hemma. Testade kortet både i spårvagnskortpåfyllaren och i mataffären igår och det fungerade helt problemfritt!

Ett alternativ hade varit att öppna ett konto hos en lokal bank bara för de fyra månaderna men snackade med HR och de sa att det kunde vara lite problem att få göra det eftersom jag inte har någon inkomst i Nederländerna, får min lön från Sverige. Men nu slipper jag ju gå och testa för det löste sig!

 

Jag har så stora problem just nu känner jag... "Har lite svårt att spendera mina pengar". Men detta är vad jag tänkt på det senaste. Inte direkt livsavgörande, bara lite irriterande. Och det löste sig rätt snabbt och smidigt. Så att, ja... nått annat jag ska spendera min tankekraft på? Verkar ju kunna lösa det mesta hittills.

Inga kommentarer: