måndag 18 februari 2013

Nära döden

Har nog det senaste dygnet dött minst tre fyra gånger då jag åkt bil i stan. Eller varit helt sjukt nära iallafall. Första dagen på jobbet idag hämtades med taxi kl 8 och förstod varför kontors tiderna är 7:30 till 16:30. Klockan 8 på morgonen är det väldigt mycket trafik. Vissa delar vågade jag inte ens titta ut. Inga regler hålls på, har man kört fel så vänder man ju bara så fort man kan. Spelar ingen roll att det går en annan väg där eller att man kör på diagonalen genom en korsning och sen tvär vänder mitt i den. Lika bra att bara tuta lite till.

Fick höra av en kollega innan jag åkte att jag måste vara riktigt försiktigt när jag korsar Hosur Road, typ motorväg genom en del av stan. Jag skrattade nästan åt honom, vadå försiktig när jag korsar motorväg det är väl aldrig någonsin så att man kan korsa eller skulle vilja korsa en motorväg. Idag när jag åkte till jobbet såg jag folk både gå längs med den i fel riktning samt korsa den på alla möjliga ställen.

Staden är smutsig,varm och full av små gamla hus men mitt i skjuter det upp stora, lyxiga, höga hus ur ingenting. Inga trottoarer direkt. Skräp i högar på gatorna och massa hundar. Vid klockan sju blir helt mörkt och de har sagt till mig att inte gå ut själv efter klockan 8 på kvällen. Blev förvarnad för det här, flera gånger har folk sagt att det är chockerande och lite jobbigt i början. Trafiken är galen, det är väldigt mycket folk. Mycket fattigt folk. Såg människor som tvättade kläder och verkade på bo vägkanten mellan flygplatsen och staden. Är inte riktigt van vid det.

Men den är häftig också, vacker och färgglad. Människorna är alla mycket vänliga. Härligt färgglatt klädda i fina saris eller klänningar. På jobbet trivs jag, bra med AC och trevliga kollegor. Har bara varit där en dag men det kändes lite mer som hemma. Serveras helt vegetarisk lunch vid kl 13 och jag tog vägledning av en kollega som pekade ut det minst starka åt mig så fick ihop en bra lunch. Gjorde nog dock det första misstaget och åt papayan vi fick. Tror det är så att den var skalad och sen sköljd i kranvatten. Men det märker jag nog imorgon om den var det eller ej. Och om i te den är det så fick jag säkert något sv. Den subway macka jag precis satte i mig tillsammans med en kollega. Sallad skulle jag ju hålla mig borta ifrån... Det går bra nu...

Kollegan kom till mitt hotell för att visa närmsta mataffär som låg riktigt nära, vilket var skönt. Så nu har jag så jag kan göra egen frukost. Lite ägg, havregryn, bröd och frukt.

Tog lite bilder igår på vägen från flygplatsen. Då trodde jag att det var galen trafik jag skulle bara vetat hur det skulle vara idag. Grönt och fint med små bevattnade delar längs med vägen som jag tror var bevakade för det satt alltid en kille bakom alla blommor.

Fruktförsäljning längs med vägen. Flera stycken sådana här. Vissa med cyklar så överlastade med kokosnötter så att de kunde stå av sig själva.

Hela familjen på en hoj. Oftast bara en som har hjälm alla har bara sandaler. Såg en familj där mannen körde och kvinnan satt i damsadel bakom hållandes på vardera ben ett litet barn. Såg ut att funka bra men inget jag skulle vilja pröva på.

Byggs mycket och byggs stort. Men det roligaste jag såg var nog betong huset utan några fönster och bara tre väggar. Tre våningar högt med framsidan öppen med en stor skylt "To Let" på. Kändes så där lagom bara att flytta in möjligt.

Första dygnet har varit lite jobbigt. Tror mycket berodde på att kollegan jag skulle åkt med fick förhinder så jag gjorde hela resan och anländandet själv. Känns mycket bättre nu när jag vart på kontoret och träffat lite människor samt vet var jag kan handla mat så jag klarar mig. Visades även ett litet köpcentra idag så nu kan jag dryga ut min knapra packning på bara en resväska så den räcker tre månader utan att tvätta konstant.

Nu blev det långt igen, hoppas ni orkar läsa. Nu ska jag ta och kolla in de olika kakorna som råkade åka ner i korgen under handlandet. Får ju passa på nu innan jag får magsjuka av bara paranoian för den.

 

8 kommentarer:

Unknown sa...

Va bra att det blev bra på kontoret och att du har en affär nära där du bor det kommer nog att bli bra när du har vant dej.
Kram Kenneth

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Åh, jag känner igen mej fast det var trettio år sen jag var i Indien. Det är spännande, konstigt, äckligt och alldeles underbart i en salig röra. Du kommer att "vänja dej" så småningom, njut av alla fantastiska frukter (som du skalar och äter själv), alla färger, intryck, uttryck, upplevelser. Det kommer att vara jobbigt, komplicerat, nya sätt att tänka och uppföra sig, helt annan kultur och synsätt men det berikar och du kommer att ha en fantastisk erfarenhet med dej för resten av livet (förutom magsjukan då, men har du fått lite gener från din mamma så blir det inte så farligt med den saken heller). Och bråka inte med kackerlackorna under köksbänkarna - de luktar hemskt illa om man mosar dem...

Unknown sa...

Vilken chock och komma till nya platser som skiljer sig så mkt från vad vi är vana vid. Spännande att lära sig att platsa och smälta in. Precis som att komma till en ny arbetsplats (vilket du ju oxå gör). Man ska lära sig allt snabbt och effektivt ;-) Nej låt det ta tid. Skönt att du kan fixa egen frukost och mat på kvällen så du vet vad du får i dig. Låt det ta tid att vänja dig vid allt, det kommer att bli så bra. Kramar

FiA FIT sa...

Åh vad glad jag blev att du kommenterade hos mig för jag älskar sådana här bloggar och vill läsa allt och se massa bilder. Så intressant att följa någon som bor i ett annat land!

Augusta sa...

Ja känns mycket bättre nu. Fortfarande hemlängtan men klarar mig bra :)

Augusta sa...

Ja, det kommer nog lugna ner sig och jag kommer komma in i "lunken" snart. Riktigt skönt att göra egen frukost. Ett mål mat som jag nye behöver oroa mig för :)

Augusta sa...

Hej! Va kul att du tittade in! Ja det är riktigt spännande, läskigt och roligt i en ända röra.

Augusta sa...

Här bråkas inte med några småkryp! Då är det nog risk att jag byter hotell istället ;) men börjar komma in i det så sakteliga var rätt härligt med Indien idag