fredag 22 februari 2013

Strejk

De senaste två dagarna har det varit allmän strejk i Indien. På grund av det stängdes kontoret ner och jag har kunnat lata mig fritt i två dagar. Var nog behövligt att få sova ut och ta det lugnt för oj vad mycket bättre det känts idag.

Vi fick reda på strejken på tisdagen och jag fick veta att det nog var bäst att köpa mat för de två dagarna redan kvällen innan. Så jag trodde att det skulle vara slutsålt och skyndade mig så att svetten rann nerför ryggen. Det gör den i och för sig så fort jag rör mig utomhus men denna gång kämpade jag lite för den också. I affären var det hel lugnt. Köpte det jag ville ha som är ägg, curd (typ yoghurt) och frukt. Frukt med skal på då, är fortfarande lite för rädd för magsjuka för att ge mig på något annat.

I den lilla affär jag går till som ligger precis om hörnet, lagom gångavstånd tills jag lärt mig bli lika smidig i trafiken som lokalbefolkningen, så finns nästan allt. Allt utom kött. Eller ja de har en typ dricka kyl som är fylld med massa frysta färdig kötträtter. Kickennuggets, cocktailkorv(?), jätte räkor och nått som ser ut som en stor rå salami. Inte jätte lockande direkt. Så jag har gett mig in på att börja laga vegetariskt. Köpt linser och morötter en dag innan och går nöjt hem och tänker på hur duktigt jag är. Tills på kvällen när jag ska laga och inser att jag inte har några kryddor alls. Det är inte helt lätt att tänka på allt. Ingen idé att gå ut heller för det är nu flera som uppmanat mig att inte gå ut själv när det blivit mörkt. Blev yoghurt och ägg till middag istället.

Stannade på hotellet under de två strejk dagarna. En kollega från jobbet ringde och sa att jag nog ska hålla mig inne för de bränner bilar och grejer. Jag gick upp på taket på hotellet där både restaurangen och det så kalkade mini gymmet finns men också en takterass. Det såg och lät lugnt ut så jag tror de flesta oroligheter var runt de företag som inte deltog i strejken.

Massa kontraster blir det i denna stad. Den fina takterassen jag står på ser man halvt rivna hus, halvt byggda hus, höghus och fina små villor ifrån. I alla dessa olika hus bor det folk i. Om de så har fyra väggar som bara två.

 

 

 

Det är så gästvänliga här på mitt lägenhetshotell. När jag kom från jobbet förut kom hotellchefen ut och sa att deras kock undrade om jag inte ville ha någon frukost? Du är ju aldrig där, han ser dig inte! Förklarar att jag åker för tidigt på morgonen, pendel taxin hämtar vid 06:30, så hinner inte. Då ville hotellchefen få kocken att gå upp extra tidigt så kan han leverera den till rummet för mig. Tyckte inte det behövdes samt trivs rött bra med att göra min egen frukost och få det jag vill ha men känns ju lite kul att de har koll på mig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det se så fint ut med alla blommor och det verkar vara fint väder. Det värmer en pappas hjärta att dom har koll på dej, så nu skall jag sluta oroa mig .