söndag 8 september 2013

Bakning och fikning

Efter frukosten åkte vi in till Utrecht för att leta upp bageriet vi hörde om kvällen innan. Det heter Broodnodig och har en hemsida som inte är så värst uppdaterad. Hade liksom tänkt att jag skulle kunna få reda på adressen därifrån med tanke på att jag inte har helt koll på stan. Nickade mest igenkännande när ägaren förklarade var det låg. Har ju blivit helt beroende av internet och tänkte att det där det kollar jag upp på google sen så behöver han inte dra det flera gånger. Men det gick nu inte. Fast jag är ju lite av ett geni när det gäller att komma ihåg beskrivningar kom det fram så vi hittade på första försöket. Win!

Där inne hade bagaren Karen blivit förvarnad om att vi skulle komma så efter en liten initial förvirring, det var ändå två år sen de sågs och då hade mamma full bagarmundering och inte sommarklänning på sig, så blev vi varmt välkomnade.

Det var supervarmt ute så tog tacksamt emot en kall melon-äpple-mynta dricka. Mamma rörde dock aldrig sin för så fort vi satt oss ner försvann hon in i det lilla bageriet och nästa gång vi såg henne så stod hon med mjöl upp på armbågarna och bakade.

 

Jag och pappa satt och drack melondrickan och kollade på folket ute på gatan. Åkte förbi en spännande hoj lite då och då så då fick jag förklarat för mig hur den fungerade. Hittade wifi nätverket inne på bageriet och kom på lösenordet bara så där. Var på ett av kaféerna i februari och då var lösenordet ett ord i menybladet så jag tog en kaka som lät go och skrev in det som lösenord. Det fungerade! Kände mig som värsta hackern efter det. (Hade troligtvis fått lösenordet om jag frågade men ville ju testa först)

 

Så mamma bakade och pratade. Och bakade lite till. Pappa och jag blev erbjudna fika som kompensation för lånandet av mamma. Det sa vi ju inte nej till!

 

Efter att ha fikat och pratat och bakat kom de fram till att de behövde komma tillbaka nästa dag för att se hur brödet blev. Så när degen sattes på jäsning gick vi ut i solen igen för att utforska Utrecht.

Dagen efter då jag jobbade åkte de tillbaka för att kolla till brödet och äta frukost. Då fick jag denna bild skickad till mig.

 

Ser inte så mycket av hur själva brödet blev men jag blev väldigt sugen på att gå dit och testa deras mackor!

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit vilken macka!

Augusta sa...

Ja, eller hur?! Ser super najs ut!