onsdag 4 december 2013

Juletid

Juletider!  
Då passar det ju utmärkt med en genomgång av vad jag tycker är fint just nu! Började kolla runt på internetet i jakt på inspiration till julklappar till familjen, men fastnade som vanligt på vad jag tycker om... 

Det första som framgick rätt tydligt är att jag gillar köksgrejer. Kan det bero på att jag inte kunnat handla något till hemmet de senaste nio månaderna? Så direkt in på bagaren och kocken.

Detta är Le Cruiset 0.25 l gryta i keramik i färgen Caribbean. Så söta! Fick två av Jonas förra året och de är ju för härliga. Allt med Le Cruiset är så snyggt! (Är dock inte helt förtjust i deras tekannor, lite för stora för mig) Men allt är härligt färgglatt, skulle vilja ha en gjutjärnsgryta i varje färg! Dessa har vi använt för desserter men portionsservering av gratänger och soppor känns ju som ett självklart val det också.

En ugnssten, blev inspirerad av Elins pizzabak. Mamma har ju ett surdegsbagerie och denna skulle kanske kunna fixa en liknande härlig skorpa på undersidan av brödet som hon får om inte annat så är det en fin skärbräda eller "ställa-ljus-på-bricka"-bricka. 

Allt med mumin gillar jag! Har två koppar, en med snusfröken och en med mumin. Här får jag väl hålla mormor och även mamma skyldig för min förtjusning. Mormor har nog varenda en och min mamma åker över halva västkusten för att hitta en Lilla My mugg då hon råkar tappa den hon har i bageriets klinkergolv. Sett att de även har äggklockor med mumin på. Mmm hade inte sagt nej...


Dessa Magretheskålar i alla dess färger gillar jag (ju mer färg desto bättre!). Har nån sorts kopia från Ikea som inte alls har samma tyngd eller stilfullhet. Dessa känns stabila. Deras slickepottar och slevar är ju också  riktigt snygga.
Dessa har jag klämt på ett antal gånger på Cervera. Iittala Taika i blått. Det som stoppat mig är att skåpen här hemma liksom bångnar över av alla koppar vi har, eller kan det vara så att skåpen är små? Samt kan man ha för många koppar? 
De andra grejerna i serien är ju inte fel heller. För att fortsätta prata om Iittala, dessa vinglas nedanför är sådana jag skulle vilja byta ut våra Ikea vinglas emot.  Här är jag något inspirerad av Emelie som har dem allihop om jag kommer ihåg rätt. Så har ju passat på att testa hur de är att dricka ur och de får fem tummar upp av fem möjliga, gick jätte bra alltså. Höll vätska på ett utomordentligt sätt samt släppte vätskan när de tippades, så som jag tror definition av dricksglas är. 






Nu byts fokus! Dessa reflexer från Designtorget hade fått mig att bära reflex varje dag! (Ehum, ja jo, gör liksom inte det nu...) Så smart grej detta, snygga reflexer istället för små figurer som hänger från jackan (inget fel med det men dessa är ju att ta det ett steg längre för en sådan, ehm, fashionista som jag...).


Tillbaka i köket! En ubåts-tesil, Designtorget, förstår inte hur jag klarat mig utan en nu när jag sett att den finns. Fick nu även ett stort sug av att lyssna på The Beatles.

Också hos Designtorget, en helt fantastisk skärbräda! Blir ju helt till mig, kommer inte våga skära på den. Då är det bra att dessa finns:
Kökshandukar med samma tryck! Det är genialiskt. Jag kommer vilja spänna upp dem och använda som tavlor. Något morbidt kanske med djur med styckmönster på väggarna men det är något som visst faller mig bra i smaken. Samt att jag skulle vilja lära mig mer om just vart köttet kommer ifrån. Snyggt och utbildande!
Har läst böckerna, nu är det dags att se serien. Ja, jag vill bli en sån som sitter och plöjer serier i soffan. (Vet inte om mitt plöjande av ett par säsonger Vampire Diaries under tiden i Indien eller Norska Unga mödrar på kanal 5 play räknas (ahh, vilket program, feelgood i sin renaste form!)) Gillar även att ha dem stående i hyllan, fast ur miljövänlig synpunkt skulle man kanske skaffa dem över något sorts streaming-abbonemang. Vanliga filmer eller boxar med serier är dock super bra julklappar tycker jag, oavsett serie, eller ja helst med någon riktigt bra då.
Böcker! Kokböcker har jag massor av men Roy Fares senaste och Lotta Lundgrens nya verkar vara helt i min smak. Den ena med fantastiska tårtor och den andra med härliga historier blandat med recept. Sen har jag hört mycket gott om Fredrik Backmans böcker samt älskar hans blogg sen flera år tillbaka. Jonas Cramby känner jag mest igen från hans blogg om mat och you tube-kanal där han lagar tacos, grillar m.m. Gillar hur han skriver på bloggen så hans bok borde ju också vara bra.  


Söta små vaser från artilleriet. Ingen bra hemsida, eller affär, att gå in på. Vill göra om hela hemmet inom fem minuter det är nästan tur att det är lite dyrt så jag inte kan. Får ta det i flera steg...
Och tillbaka i köket, en stor stadig mortel. Ser mig själv göra massa röror, rubs och krossande av kardemumma i den här. OM jag sen kommer att göra det är en annan fråga...

Japp, nu återstår bara att komma på vad jag ska ge till mina nära och kära och inte bara till mig själv. Tror nog Jonas vill ha minst hälften av det på listan så då borde jag ju kunna köpa det till "honom". Och mamma vill nog ha den andra hälften så kan jag smidigt "råka" låna dem av henne. Blir perfekt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ooooh, ser ju supertrevligt ut alltihop!

Vill också ha de handdukarna!

Snygg header med förresten! Tummen upp!

Emelie sa...

Vinglasen är kanon! Och jag ÄLSKAR ljuslyktorna från Artilleriet. Underbara!

Anonym sa...

Åh så mycket fint!!! Har samma Taika muggar, vinglas och Margareta skålar. Love it!! Tänk så mycket fint det finns, tur det snart är jul ;) KramEmma