söndag 29 december 2013

Tjuvstarts jul

Det blev ju en riktig jul också, eller ja det blev två. En hemma hos mig två dagar innan och sen en på jul hos Jonas. Jag jobbade mitt sista skift på fabriken till klockan tio på fredag kvällen. Därefter blev det en väldigt lugn kväll bara för att känna in att nu var det två veckor ledigt. Morgonen efter hämtade min bror och hans flickvän upp oss och vi åkte ut till ön. Stannade och mötte upp pappa på en gård för att traditionsenligt köpa en gran. Brukar ske dagen innan julafton men eftersom vi låtsades att det redan var julafton så var vi ju egentligen en dag sena fast ändå två dagar tidiga...

Jag fick nästan bestämma, de sa att jag fick ta vilken jag ville men hade sen ändå en massa åsikter när jag väl valde så blev en liten kompromiss med en gran från Hisingen. Inte för stor men ändå fyllig, samt så fick jag försäljaren att säga att den kanske var från Majorna. Tummen upp för det!

Hemma överraskade pappa mig med egenbakad tårta! En liten men ändå lång historia om att man faktiskt ringer sitt enda 25 åriga barn när denne fyller år och inte grattar på facebook (spelar ingen roll att du gick upp jättetidigt och skrev och tänkte på mig hela dan jag tycker ändå att man ringer, den däringa äldre generationen och sociala medier alltså...) Så hade blivit lovad firande och tårta när vi sågs! 



Och vilken tårta sen! Maräng och mockakräm, den satt fint.


Sen var det dags att klä granen. Jag gjorde samtidigt praliner och kola därav det coola riddar förklädet. 


Blev fin fint!



Sen ett julbord till middag. Mamma hade specialbeställt 5 kg ekologisk skinka som hon sen fick hela ica att springa runt och leta efter för att lite senare något skamset komma fram till att de hade tappat bort den. Så vi fick "bara" en 3,5 kg skinka. Den gjorde vi dock gemensam sak i att försöka äta upp redan första kvällen. 


Lite räkor och mycket sill klämdes ner också, vi är ju ändå på en ö. 


För att fullborda julaftonskänslan körde vi paketöppning också. Frej röstades enhälligt fram till tomte som den yngste i gruppen och kastade klapparna hejvilt till den som lyckades fånga. Jag var i år rätt nöjd med det jag gav. Till mellanbror som ska luffa runt i Asien i ett par månader så gjorde jag en liten medicinlåda. Så han kan glatt säga att vad han fick av storasyster var diarré piller och antiseptisk salva!

1 kommentar:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Majornagranen är så fin fortfarande, nog den finaste vi har haft (kanske för att jag inte var med antagligen). Bra att veta att Kenneth kan fixa tårta, till nästa födelsedag o så. Jag fick ju den finaste presenten - en stor muminbricka, så kul och roligt.