söndag 2 februari 2014

Pizza!

Förra fredagen kom Hanna hit och då passade vi på att leka med en av mina födelsedags presenter. Pizzastenen!

Degen gjorde jag dagen innan och fick således använda kitchenaiden till att knåda. Sen låg de över natten i kylen och var klara att bara kavla ut sen på fredagen.

Laddade på med massa goa grejer.

Klar för förtäring! Vi gjorde tre stycken med skinka och kom fram till att för att det skulle vara lätt att skjussa in i ugnen från spaden så behövdes pizzan vara rätt "nylagd". Alltså inte stått så länge och gosat till sig. Hade den det så hade vätskan från påläggen gått igenom degen och den fastnade på spaden. Blev alltså lite knepigt att få över den till ugnen.

Jonas hade ett önskemål om maten och det var att vi skulle göra en päron-ost pizza. Så det var ju bara till att göra.

Päron, smulad chevré, honung och hackade valnötter, sinnessjukt god.

Fyra pizzor på tre personer var dock lite mycket men är det fredag så är det. Har ju testat pizzasten hos Elin och David i Oslo så var väl inte helt förvånad över hur bra det blev. Men till en viss del ändå, ja menar de är ju typ proffs och gjort det förr, nu blev det ju bra hemma hos oss. Knaprig botten, snabb tillagning och roligt att göra. Bara bra grejer!

Men, jag kan ju inte hålla mig när jag väl får tillfälle att baka så slog ihop en kladdkaka också. Och för att få använda min nya maskin så frångick jag vårt vanliga kladdkake recept, det är liksom bara att blanda allt i en kastrull, och gjorde leilas där man får vispa ägg i alla fall. Klickade i dulche de leche uppe på som små kola gropar och så in i ugnen. Blev så bra att jag funderar på att byta till Leilas recept för alltid nu.

 

2 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Åååå så gott det ser ut! Den med päron o getost måste jag ju göra. Kul att du använder stenen, det var väl det jag trodde - att du behövde en sådan. Glöm nu inte pizzasalladen för den delen! Men du kanske behöver en "mandolin" för det, det har du inte väl? (och mycket plåster - min erfarenhet...).
Härlig kladdkaka, med kolaklickar, kanske skall prova med marängbitar/marsmallows med, eller nonstop, hm, hela bitar choklad. Oj blir mätt bara att tänka på det.

Augusta sa...

Kan ju använda food prosessorn, som jag alltid förr trodde hette food professorn för hörde nog fel när du sa det;) , för att göra pizzasallad. Jonas använde den till att hacka kål till colesaw och funkade tipptopp! Inga fingertoppar skadade i processen! ;)