måndag 17 mars 2014

Bröd

Söndagsfrukosten var inte dålig den heller. Mamma kom förbi förra helgen med en ny surdeg efter att jag hällt ut min. Samt påpekade att om jag bara rört om och matat den med lite mer mjöl så hade den varit ok. Men nu har jag en ny fullt levande som jag testade på lördagskvällen. Följde Sebastien Boudets video men gjorde halv sats då vi inte är så många i detta hushåll samt redan har frysen full av mammas bröd. Missade dock ett litet men vitalt steg när jag skulle stoppa om den för natten. Jag mjölade inte handuken jag la den i... Vilket gjorde att den liksom satt fast i den när jag skulle själpa upp den på plåten. Så det flöt ut mer än tänkt. Det positiva är ju att det därmed blev mer yta per volym bröd. Alltså extra knaprigt!


Snyggt blev det också. För att vara mitt första surdegsbröd bakat helt själv.

 

3 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Wow, vad fint det blev! utropar stolt surdegsmorsa. Ja, man skall inte ge sig i första taget heller, bara att lära sig till nästa gång att mjöla lite mer och se det positivt när det inte blir som man tänkt sig (vilket nog blir ganska ofta). Fortsätt såhär bara, och friska upp surdegen lite innan du tänkt baka (fast den verkar död).

Anonym sa...

Härligt att höra att träning ger färdighet o att man inte vet vad man får ut ur ugnen förutom att det är gott!
//Eva W

Emelie sa...

Hörrö, dålig uppdatering här nu ;)