söndag 13 oktober 2013

Amsterdam. Del II

Museet och den något krokiga promenaden dit slukade en del energi, ja menar en fika ger ju inte mycket att tala om... (Glöm gärna vad jag visade att vi åt till fika). Så vi gick glatt in mot centrum på jakt efter något fint lunchställe
Förbi Rijksmuseeumet.
Där det fanns wifi.
Och en skylt med massa, massa folk.
Vi kom fram till ett hörn där det satt väldigt mycket folk på uteserveringen, vilket kändes lovande så där ville ju vi gärna också sitta. Men det var så populärt att det inte fanns en stol ledig så vi tog restaurangen bredvid. I god förhoppning om att första ställets dragningskraft och den då uppenbara kvalitetsstämpeln även liksom drog över till det intilliggande stället. Jag och Elin beställde varsin XXL-Cheeseburger, men utan sallad och pommes. Nån måtta får det ju vara!
Det byggdes om på gatan så vi delade upp oss på två små bord.
Jonas försökte undvika komma med på bild. Gick ju sådär skulle jag säga.
Vi gick vidare i förhoppning att hitta en park, Vondelpark för att vara mer exakt. Något vår nedladdade kartapp inte var och ännu en gång gick vi en cirkel runt och tillbaka innan vi hittade rätt. Då med hjälp av vår helt manuella karta. Tryckt på papper, ni förstår hur hösten 2011 det var.
På vår lilla runda gick vi förbi Van Gogh museet ännu en gång och in på några gator bakom. Som visade sig vara lyxaffärernas hemvist i Amsterdam. Louis Vuitton, Michael Kors, Chanel och massa massa andra som vi därmed knappt vågade gå in i. Men i skyltfönster tittar man gärna. Här kommer jag ju på att det skulle vara mer intressant om jag vid tillfället lyckats komma ihåg att ta kort på alltihop, men det har jag ju inte. Ni för istället föreställa er vilka fina saker som var där alternativt googla bort en förmiddag på deras hemsidor. Jag lämnar det upp till er.
Parken kom vi tillslut fram till och strosade runt en stund.
Jag tittade bort för ett ögonblick och när jag vände mig om stod alla så här. Ooo, gruppbild tänkte jag och sprang snabbt fram framför dem.
Och fångade dem när de alla studerade denna skakiga vy.
En person som stod helt stilla på en pall i en park och verkade ta kort rakt in i en buske. Eller om man vill dra det lite längre så stod de alltså gemensamt och kollade in denna turkosa-Manchester-byxa-rumpa.
Allt detta promenerande, fotograferande och diskuterande slukar ju så fruktansvärt mycket kraft och ork så när det "Grote Milkhause" uppenbarade sig bland träden så kapitulerade vi gemensamt och gick in för en fika.
Och det blir man ju alltid glad för.
Vi kunde sitta ute på däcket vid kanalen. I bara t-shirt som ni ser, den 4 oktober. Fantastiskt.
Jag och Elin tänkte att detta skulle kunna vara sista dagen i år vi sitter på en uteservering så köpte snabbt en liten flaska rosé och njöt lite extra.
Nu var klockan runt fyra-fem tror jag så vi gick ut ur parken och tog oss fram till närmsta spårvagnshållplats.
Hoppade på denna 1 mot centralstationen och höll i oss lite extra. Förra åkturen lärde oss den hårda vägen att de gillar att köra fort i kurvor här. Överallt förresten om jag tänker efter.
Sen bar det raka vägen till hotellet för att vila upp oss innan vi tog oss in till centrum igen för att hämta upp den sista efterlängtade medlem av vår weekend, Hanna!
Och mer mat såklart men just här kände jag att Hannas ankomst var mer utav den stora grejen för kvällen.
Stay Tuned!

Inga kommentarer: