söndag 13 oktober 2013

Bullbak

Nu är det fyra veckor kvar på min tid i Nederländerna. Två veckor kvar i mitt team som jag jobbat i här. Sen två veckor utbildning med trainee gänget. Så om två veckor tänkte jag bjuda på avslutningsfika. Och vad passar inte bättre än ett par svenska kanelbullar?!
Vis av min tid utomlands tänkte jag att det kan vara bra att provbaka lite innan så jag vet vad som behöver fixas och vad jag kan få tag i. Samt att jag var så himla baksugen. Att maraton titta på The Great British Bake-off kan ha den effekten (Original programmet till Hela Sverige Bakar och miljoner gånger bättre. Se, se, se!).
Så lördag förmiddag gick jag raskt till den närliggande affären i jakt på ingredienser. Det var inte helt lätt ska jag säga så hittade mjöl och socker där men ingen jäst så gick hem och cyklade sen vidare till den större affären. Under mellanlandningen i huset kollade jag som tur var upp om vi hade alla redskap. Vilket vi förstås inte hade så cyklade även in till byn och köpte kavel, förkläde, bunkar, slickepott, mätbringare och pensel.
Frågade runt i affären efter färsk jäst och fick veta att det kan man bara köpa hos en bagare. Så jag nöjde mig med torrjäst då jag inte orkade cykla runt till fler ställen. Hittade heller inget pärlsocker men köpte råsocker samt hittade detta.

Kändes som om det skulle funka bra även om det visuella fick lida lite. Blev lite väl brunt. Det vita livar upp mer.
Väl klar med alla inköp började bakandet. Här kommer jag fram till att jag har ju inte mitt recept här, det jag brukar använda är ur Vår Kokbok. Men tar upp ett antal olika på internet och gör ett genomsnitt samt ur minnet. Här pågår även ett frekvent smsande med min bagare till mamma. Så blir en liten snurr på vad jag brukar göra och jag smälter inte smöret! Ne, jag låter det vara rumsvarmt när jag blandar i det samt tillsätter ett ägg! Living on the edge! Använder bara hälften av den angivna mängden mjöl och knådar som om mitt liv berodde på det. Det gav mig skador för livet! (Det har alltså inte läkt än, en dag efter). Ni ser hur hårt jag jobbade på denna hand som nu har två stora blåsor varav en har spruckit.

Min ömma moders svar på detta
Visade bilder på min hand och fick detta svar, tror jag ska sluta ömka mig för mor min :P
Har inte bakat på länge ok?! Kan ha fått lite mindre härdade händer. Höll mig idag från att skicka att jag har lite träningsvärk i armen nu... Får ju försöka behålla någonsorts respekt.
Men jag var glad ändå. Baka är ju så fruktansvärt kul!

Medan degen jäste storstädade jag. Tror inte den där städfirman som ska komma en gång i veckan tar golven med våttorkning och efter ett tag med tre pers i ett hus kan det bli rätt vidrigt. Så degen fick jäsa rätt länge. När jag kom ner till köket hade den nästan tredubblats i storlek.
Bara till att börja baka!
Mycket fyllning ska det vara.
Vikte ihop och snurrade till dem och satte dem på jäsning. Nu hade vi fått besök av en från ett av de andra gästhusen som ville låna en cykelpump. Så det var fulltschå(?) med att få den att fungera så dörrar var öppna och det försökte gemensamt pumpa däck. Detta gjorde att det blev väldigt kallt i köket. Det är ju inte super bra för att få bullar att jäsa men jag hittade en extra funktion på ugnen. På temperaturvredet fanns en symbol som såg ut som en deg som jäste så jag satte på det och körde in bullarna i ugnen. Bara det att det kan ha varit något för varmt för när jag tog ut dem ett tag senare hade fyllningen smält ut på plåten.
Men bullarna hade jäst upp fint. Riktigt stora blev de. Får korrigera det till nästa gång.
På med ägg och socker och in i ugnen igen fast på högre temperatur.
Körde några med kanelsocker och några med råsocker. Tror jag föredrar med råsocker. Kanelsockret smakade inte så mycket kanel.
Kan vara bästa bullarna jag gjort vilket är lite otippat.
Eftersom killen som lånade cykelpumpen såg hela baket gick det ju inte att undanhålla från de andra så mitt lilla radhus bjöd in de andra på bulle och kaffe. Mycket uppskattat, eller det var vad de sa till mig iallafall.
Tänkte tagit en lugn eftermiddag med en fika och sen lite serie tittande. Men med alla olika nationaliteter här och deras uppfattning om att komma i tid fikade vi i tre-fyra timmar och sen blev de trötta på att fika och ville dricka öl istället. Så kvällen fortsatte ute på en bar i lilla byn. Rätt så väldigt bra lördag kan man säga.

6 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Ha, ha, blev mina kommentarer offentliga. Ja, det är inte lätt med blåsor på händerna och ingen medömkan alls från morsan. (Det tyckte Frej med när han bröt armen och jag inte tyckte det var så farligt, förrän dagen därpå). Kul att det blev så bra, men degar är inte så känsliga för drag som man har blivit itutad det går bra med lite fläkt och temperaturändringar, bullar kan även jäsas i kylskåp till dagen efter om man vill planera lite (men då får mjölken inte varit för varm den heller) även jag har testat att jäsa för varmt med resultat att fyllningen ligger runt bullen istället för inne i den. Men råsocker är klart mycket bättre än pärlsocker som strössel i vilket fall som helst. Lycka till nu när det verkligen gäller med bullbaket också. Önskar den ömma modern...

Kathrine sa...

Jag tror minsann att jag behöver få receptet på dom bullarna också. mina blir näämligen alltid torra o tråkiga.. förresten kommer vi till sverige snart, ska vi ses då? :D

Augusta sa...

gjorde lite av en blandning av alla möjliga men främst detta: http://www.recept.nu/christina-gyllner/bullar/mjol/kanelbullar/
men med ett paket torrjäst så lite varmare än fingervarmt i mjölken. samt typ hälften av mjölet. och massa knådning. Tillsätt mjöl tills den liksom släpper från kanterna men ska vara rätt lös.
När kommer du till Sverige? Ses gärna! Är i gbg från den 9 nov. :)

Augusta sa...

mmm, mycket förstående mamma. funderar på att baka dem i omgångar och frysa in med tanke på att det måste var rätt många.

Kathrine sa...

Tackar!! Ska baka så fort vi kommer hem hehehe. Vi landar den 6e november i Stockholm, men kommer va i Motala november ut, sen får vi vår lägenhet den 1/12!

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Det är nog en bra idé, är de så goda som de ser ut så kommer de att gå åt. Eller gör du som jag - gör dem hälften så stora och dubbelt så många så blir alla glada. De kan ju ta två utan att skämmas då.