torsdag 7 mars 2013

Lunch




Behöver inte göra några matlådor nu. På jobbet serverar de lunch till alla i en matsal lite längre upp på området så man får en fin liten promenad i solen och värmen. Lunchen är helt vegetarisk och består av ris samt tre-fyra olika grytor. Jag går efter färgen och tar den ljusaste i hopp om att det ska vara minst starkt. Har lyckats sådär hittills men det finns små skålar med yoghurt som är bra att ta till. Blir lite svårt att ha koll att jag inte får i mig något kranvatten vid lunchen. Skedarna vi äter med står i hinkar fyllda med varmt vatten som man tar dem ur. Tallrikarna är precis sköljda och väldigt våta av vatten. Som tur är finns det små servetter som man kan torka av dem någorlunda med.  


De skivade grönsakerna har jag inte vågat mig på än. Tror de kan vara sköljda i vatten samt så plockar alla ur faten med händerna. Har inte bacillskräck men att hela företaget har gosat runt bland grönsakerna klarar jag inte riktigt. Får se om jag kommer över det de kommande veckorna. Får väl påpeka att det finns ett tvättställe för att tvätta sina händer både innan och efter så är ju inte som om de kommer direkt in till maten från fabriken.

Att äta med finns bara skedar. De flesta äter riset och grytorna genom att riva av en bit tunnbröd, heter nått annat men är så många nya namn på all mat så jag har glömt av det, och skopa upp det med den. Tror det kan vara därför de äter långsammare, är klar en bra stund innan alla andra då jag blandar ihop allt och äter med skeden. Får ta och lära mig äta lugnt. På kontoret i Göteborg har jag inte märkt samma skillnad men där kommer i och för sig alla med sina matlådor i omgångar och inte som här då vi har en tid vi alla går samtidigt.

Maten är god, lite stark, har aldrig varit jätteförtjust i indisk mat men börjar gilla det. Mina kollegor säger dock att matsals maten inte alls är särskilt bra så får nog ta och leta upp en bra lokal restaurang och testa lite olika rätter. Kan ju inte komma hem och bara ha ätit ägg och fårfärs.


1 kommentar:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Det ser så gott ut, men gå inte efter färgen, det kan vara den ljusaste som är starkast men det är väl bara att smaka sig fram. Jag tyckte inte heller speciellt mycket om indisk mat men sen blir det väldigt gott. Men man måste våga smaka och vara lite renlig som du märker. Vi åt all mat med högerhanden, som vi tvättade i lokalens handfat innan, det fanns nog skedar nånstans men det var väldigt gott att äta med handen (fast jag älskar ju att kladda med mat). Men använd aldrig vänster - du vet varför...