torsdag 19 september 2013

Den Haag

Förr förra lördagen tog jag och Sabyasachi oss i kragen och åkte ut för att utforska Nederländerna. Vi valde Den Haag som ligger cirka en timme med tåg från Utrecht.


Tågstationen i Den Haag var imponerande. Eller precis utanför kanske mer. Modern arkitektur och riktigt höga och stora byggnader.


Det var även ett tema som gick genom hela staden. Här finns inga kanaler som i de andra jag varit i hittills och inte heller små smala vingliga hus. Den Haag är den administrativa huvudstaden i Nederländerna. Så här bor kungafamiljen och allt politiskt. Samt känd för domstolar och har en massa ambassader. Detta gör att det är en mer välbeställd stad. Vilket resulterade i stora och pampiga hus och breda vägar. Det gillar jag! Känns väl lite mer som Göteborg kanske. ;)


Vi kom ut i ett "china town" det första vi gjorde dock. Men efter lite promenerande kom vi till centrumet. Massa shoppinggator som vi inte direkt gick in på men kändes som en bra stad för det. Såg flera märken jag inte sett i vare sig Amsterdam eller Utrecht.



Vi kom fram till detta stiliga hus, eller mer borg, som är det nederländska parlamentets tillhåll.


Väldigt tjusigt. Här fanns även ett stor konstmuseum men var inte riktigt vad vi hade tänkt att gå på så gick vidare genom stan.


Hittade en stor staty på ett fint torg.


Där åt vi lunch. Detta är en rökt-lax-och-avokado-clubsandwich som smakade bra men hade kunnat vara tusen gånger bättre om de hade spenderat mer än 3kr på brödet som nog var det tråkigaste jag sett. Men fick ju chips till så allt var förlåtet.


En bit ifrån lunchstället var det en massa tält, scener och matstånd så såg riktigt festligt ut. När vi kom närmare såg vi att det var en "Ambassad Festival". Så massa olika länder var där och visade upp sina specialiteter av mat, dryck och konst. Spelades musik och sjöngs sånger. Fick se indisk dans och kvinnor i sarees.


Och massa massa mat. Luktade sjukt gott, dumt att ha ätit lunch precis innan. Hade annars kunnat testat franska crêpes, indonesisk gryta eller varför inte en indisk buffé.
Sverige fanns inte representerade så blev lite besviken. Men Finland var med så fick berätta för Sabyasachi om mumin och hur jag växt upp med att titta på ett "small white ogre". Han såg lite förvirrad ut. Hjälpte väl inte att bilden av mumin de hade var på olika godispaket som var modellen mindre så var väl inte helt lätt att se eller fatta vad jag menade. Men jag var glad iallafall.


Genomgående för Haag var även att det fanns väldigt mycket offentlig konst. Som här en hel gata full med massa olika skulpturer. Även på mindre gator så stod det både "äldre" statyer blandat med modern konst.
Genom staden går det spårvagnar, ännu en koppling till goa Göteborg, fatta att jag trivdes. Så vi letade upp en hållplats för att ta oss ut till stranden som ligger vi Haag. Ska vara den största stranden i Nederländerna så kändes ju som ett ställe att ha kollat in. Det tar vi dock i ett annat inlägg.

Men, inga bilder på dig Augusta?! Tänker ni nu. Var lugna säger jag! Jag sparar det bästa till nästa del om Haag! Cliffhanger!
(Eller ja, vid lunchen hade jag solen i ögonen och mat i munnen, jag besparar er de bilderna.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha vi ser fram emot fler bilder på dig då!