torsdag 15 augusti 2013

Bakning

Till grillningen ville jag baka. Har haft sånt sug för det enda sedan jag upptäckte att boendet i Indien inte hade någon ugn. Så runt fem månader då... Klart man kan baka annars men känns lite mycket att baka när man bara är två. Så nu när det var bestämt att vännerna skulle komma över på fredagen började jag söka runt på vad för roligt jag kunde ta mig för. Jag hamnade på You Tube. Det finns helt otroligt mycket bakningsvideos där. Ett tips är att inte gå in när man är hungrig om man inte vill finna sig grävandes i skafferiet efter något sött 10 minuter in. Så jag letade mig runt bland alla olika kakor, tryfflar, brownies, kolor, tårtor och pajer. De jag fastnade för var dessa vattenmelon kakor.

Watermelon Slice Cookies RecipeWatermelon Cookies Recipe

De ser ju helt sjukt söta ut. Och ja, läser man receptet förstår man att det är de ju också, bokstavligt talat. Receptet tyder på mördegskakor med karamellfärg. Alltså smör, socker och mjöl. Inte så kul för smaklökarna, eller jo alltså rätt gott, men lite tråkigt för att se så roliga ut. Men eftersom jag även bestämt mig för att göra en "riktigt" efterrätt i form av en Key Lime Pie så hade jag en massa lime hemma. Så jag försökte få till lite smak i dem med att blanda i hallon- och jordgubbssylt i den röda delen och lime i det gröna skalet. Sylten gav ingen direkt smak men limen blev väldigt bra, om jag får säga det själv. 

Själva degen var super lätt, att forma den, not so much. Tog hela torsdagskvällen. Först färga och forma halva degen till en röd cylinder som sen fick ligga i frysen en timme. Färga en fjärde del grön, samt smaksätta med limen. När den röda biten var helt fryst och fast rullades den kvarvarande, ofärgade, fjärde delen runt den röda för att sedan läggas i frysen typ en timme igen. Ta ut och linda in hela alltet med den gröna degbiten, frysa in och sen äntligen kunna starta ugnen och börja skära kakorna. samt färga en mini bit av degen brun med hjälp av kakao. 

Vid det här laget var köket lite överhettat, för som kött till själva grillningen hade vi valt tjocka revben som jag genomtänkt nog hade börjat förkoka under kakbaket. Så på spisen storkokade det och spred en massa värme och fläsk-luktande-ånga i köket. Inte helt optimalt för att hålla min frysta degcylinder frusen och hanterbar. Så snabbt skära upp en tredjedel och sen in i frysen med resten. Skära tunna skivor och sen dela dem på två och hiva upp på plåten. Sen ställde jag allt i det öppna köksfönstret och dekorerade med den bruna degdelen. Ett sånt pilljobb!


Men blev rätt nöjd. Ser inte helt ut som på bilden men när gör det egentligen det? De föreslog att ha russin och sesamfrön på sina som frön vilket jag inte tyckte lät så gott. Att ha små chokladbitar som också fanns som förslag lät bättre.

Nämen så kan man göra om man vill hotta upp/krångla till ett par vanliga mördegskakor. Smakar kaka ser ut som frukt, typ nyttigt!



Revbenen blev förresten väldigt goda. Förkoka is the grej!

2 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Wow, riktigt fräckt! Men vilket jobb, men det är ju så att man måste jobba en hel del om det skall bli bra, ingenting är så enkelt som man tror, men vad fint det blir!
Ja, förkoka revben är grejen, absolut för ett bra resultat på grillen, som inte är snabbaste matens manick, om man inte tar till korv då.

Augusta sa...

Ja, fast för att rätt så tråkiga kakor som mördeg så var det lite väl med jobb. men de blev fina. Får fundera lite på hur man gör dem lite mer smakrika. :)