fredag 30 augusti 2013

"Swedish Mudcake"

...eller som jag skulle säga "anledningen-till-att-få-äta-smet-en-fredags-eftermiddag".
 
Blev inbjuden till att äta middag ikväll hos en kille som bor i samma område. Han är från Indonesien och sen var det en Schweiz/Tysk och en Indier med. Så tänkte jag kan visa dem Sveriges national-efterrätt.

Samt att jag känt mig lite nere under dan. Fredagar är verkligen dagen man känner att man skulle vilka vara hemma i Sverige på. Alla planer för helgen då folk ska umgås med vänner eller med familj. Och så hänger jag ju en hel del på sociala medier och blir därmed fullproppad av bilder på fredagsmys. Så en anledning till att få göra det jag älskar, baka, samt äta choklad säger man ju inte nej till! Vad annars får upp humöret på ett så fantastisk sätt när man inte har tillgång till vare sig sin livskamrat eller nära vänner?

Blev en trevlig kväll. Han bjöd på indonesisk Fried Rice. Ris stekt med kryddor, ägg, lök och bacon, eller som de säger här Speck!

När de andra diskade undan från middagen passade jag på att duka för efterrätten. Hade gjort sås på kokade hallon och kladdkakan slängdes, efter en snabb initiell kylning utomhus, nästan direkt från ugnen in i frysen så var den helt perfekt kladdig när det var dags att äta. (Blundar för hur detta kan ha påverkat frysen... (till mitt försvar var frysen helt tom och kakan något avsvalnad))

Blev super gott! Om jag får säga det själv... Men jag frågade vad de tyckte och de sa alla att det var mycket gott. Cornelius, som bjöd på middag, hade även ett paket glass i frysen så det passade ju utmärkt till.

En öl på det och fyra personer på en hel kladdkaka gör att jag nog tar mig ut i löpspåret imorgon. Men det ska bli trevligt! har ett par podcasts jag inte lyssnat på än samt ett par sommarpratare. Sen är planen att ta sig in till Utrecht och se om de fått in höstkläderna där. Ser fram emot en lugn helg utan några direkta planer.

 

9 kommentarer:

Elin sa...

Hoppas ångesten har försvunnit! Du verkar ju göra en massa trevligt!

kathrine sa...

åhh va gott, kan du dela med dig av receptet? :)

Unknown sa...

Öl och kladdkaka? Är det en samman slagning av hollenskt & svensk efterrätt.

Augusta sa...

Det blev bra :)

Augusta sa...

Nja, ölen blev kvar från middagen, vilket den passade bra med. Men viss öl och choklad ska väl vara gott?

Augusta sa...

Hej!
Ja den blev riktigt bra. Kör efter Rosendahls trödgårdscafes recept.
Men lite på frihand ;)

100 g smält smör
Blanda i:
3 dl socker
1 dl vetemjöl
1dl kakao
Lite vaniljsocker
3 ägg

Mer kakao eller lite mjölk beroende på hur konsistensen är. Seg men "rörlig"

175 grader i ca 18 min

Sen vila, brukar kyla ner den sen ha den i kylen tills kall.

Lite virrigt recept, men tror Rosendahls recept går att finna på google om du vill ha det i original utförande :)

kathrine sa...

Tack!! Mums!

Emelie sa...

Åh, sista bilden. Man ba GE MIG.

Augusta sa...

Den blev helt perfekt, var länge sen jag fick till den så bra direkt. brukar vara bäst när den fått stå över natten i kyl men tiden i frysen gjorde nog susen!