onsdag 28 augusti 2013

Specialiteter

I lördags fick jag testat ett par Nederländska specialiteter. Den första var en så kallad Oilebollen, på engelska Dutch Doughnuts. Var som det låter en boll deg friterad i olja, som en doughnut ja. 



Inne i centrumet i Groningen var det tivoli så fullt med åkaktraktioner och matvagnar. Från denna luktade det så himla gott så vi stannade till och fick förklarat vilken Nederländsk specialitet det är. 


Jag tog en som var fylld med äpple. Har ju lärt mig att äpplepaj är det mest Nederländska av allt så tänkte att med en kombination så borde jag nästan lära mig språket av bara farten. 


Det gjorde jag inte. Det är fortfarande helt oförståeligt med alla sina bak-i-halsen-läten. Vi gick och tog en öl istället och kombinerade med nästa specialitet jag varit på jakt på, Bitterballen. En friterad boll gjord på en blandning av kött, mjöl, smör och kryddor. 


De serverades med senap och jag tyckte nog mest de smakade salt. Men de var helt ok till ölen. 

Har tidigare försökt testa Bitterballen inne i Utrecht. Åkte in med ett par kollegor för att grilla men tog först en öl ute på en av alla uteserveringar. Finns ett torg som är helt fullt av små barer och restauranger som nu under sommaren flyttat ut sina uteserveringar så de fyller upp hela torget. Där hittade vi ett ledigt bord mitt i smeten och beställde in öl och Bitterballen. Bara det att just den lilla restaurang vi valde hade inga Bitterballen. Enda stället på hela torget troligtvis då borden bredvid hade det. Fullt med folk också så gick inte att byta heller så testandet av Bitterballen hypades upp lite kan jag säga, fick lite höga förväntningar.  Så om jag ska välja Nederländsk specialitet så står både Oilenbollen och äppelpaj väldigt högt just nu. Men sen så är jag lite mer för godis och efterrätter än "mat". 

Inga kommentarer: