onsdag 29 januari 2014

Årssammanfattning del 3

Vi fortsätter! Nu framme i, det måste vara april ungefär.

Jag shoppar på, det stora helg nöjet är att åka till de olika mallsen och titta runt. Börjar köpa på mig en hel del indiska kläder. De blir så glada på jobbet när jag har dem på mig och de är rätt så bekväma. Spenderar även en del tid på det lokala caféet när det blir för tråkigt att hänga på rummet. Inget wifi men jag laddar ner böcker till Ipaden och sitter och läser där.

 

N.

Besöker fantastiska Taj Mahal och reser runt i de norra delarna av Indien, Jaipur och Agra. En helt fantastisk resa. Såg saker jag inte trodde jag skulle få se där. Bilresan mellan städerna är en historia i sig och sen vår glada men svårförstådda chaufför gjorde det intressant. Tillbaka i Bangalore var det mango säsong och jag levde i stort sett enbart på Alphonoso mangos och vitamin berikade ägg.

Träffade genom bloggen svenska Kathrine som också bodde i Bangalore. Tog en mysig brunch och fick prata av sig med någon som förstod vad man faktiskt menade. Tog en fin fin bild på vägen hem från gymmet en morgon på en bestämd ko som vägrade flytta sig från mitten av vägen hur mycket de än tutade eller lätt knuffade på den.

 

Min Jonas kom på besök! Jag tog två veckor semester och vi försökte ta oss runt i Bangalore och åkte till Goa. Kom fram till att det där med att ligga på en strand och läsa kanske inte är så dumt. Super härligt!

 

Men allt roligt har ju nån gång ett slut och dan innan sin 25 årsdag flög Jonas hem. Vi firade med att gå på resturang och jag gjorde en tårta så gott jag kunde utan att ha en ugn. Den bestod enbart av kokosbollssmet. Har testat de tårtor de hade där och det kändes mest som om de la allt krut på dekorationen och sen var det sockerkaka med nånsorts fett på.

 

Lyckades få en auto att köra med taxameter, litet steg för mänskligheten, stort steg för mig. Utforskade möjligheten att få en helfigurs bild på mig själv. Det blev mer frustrerande än jag först trodde att inte ha en stor spegel nånstans i fyra månader. Denna bild togs på jobbets toalett.

 

Naqeeb hade semester och jag utnyttjade takterassen rätt mycket unde två veckor. Var inte helt bekväm med att gå ut helt själv. Även om jag förstås gjorde det för att handla och titta mig omkring men höll mig från att vara ute på kvällen och gå på resturang och så. Fick köpt och sytt min första saree. Var riktigt kul, känner sig verkligen fin i en sådan. Man måste liksom stå så den inte ramlar av så får ju bättre hållning direkt.

ahh, att bara gå igenom bilderna tar mig lite tillbaka. Kanske därför det blir lite längre texter än vad jag först tänkt. Shit vad fort man glömmer att man faktiskt varit där. Och vad skönt det är att vara hemma!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sarin (jobbigt att stava....) är himla cool! Och den klänningen som du har röda tights till är så fin!

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Det var en intensiv Indien-period, med både plus och minus. Fast när du nu gör sammanfattningen så blir det mycket plus som tur är, - vilken erfarenhet och vilken resa du gjort 2013! Och man uppskattar sitt eget land lite mer när man fått större perspektiv på tillvaron.

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

och vilka härliga bekväma kläder du fick med dej från Indien, plus fruktfrossa som man inte kan göra här.