fredag 23 augusti 2013

Fredagsmat

 


Skrev ju igår om vardagsmaten så då får jag väl flika in att det går ju ingen nöd på mig direkt även om jag slarvar på veckorna. För på helgen kan det ju råka bli något sånt här. Lammfilé med spetskål och kryddris, och såklart pommes frites med majonäs, vi är ju trots allt i Nederländerna. Landet där ett snack är att fylla en papperskon med pommes och sen hälla på rikligt med majonäs. Trodde inte det var sant tills jag inne Utrecht såg folk gå omkring och äta det. Samt att det var köer till de flertalet gatukök som enbart serverar just pommes. Har inte testat än men fått utpekat för mig vilket ställe som ska vara bäst så är ju till att ta tag inget nästa gång jag är i Utrecht.
 
Dagens middag åts på en restaurang inne i den lilla staden vi bor i, IJsselstein. I stort sett ett litet centrum med en gågata. Fylld av små butiker och cafeer. Alldeles lagom. På fredagar har de öppet extra länge, alltså till nio istället för det vanliga fem... Och på fredagar fylls även gatan av en marknad där man kan köpa allt. Luktar supergott av rostade mandlar, bröd och bakelser. Mindre gott luktar de stora lagrade ostarna. Men det är riktigt mysig stämning och som idag när man verkligen kände att sommaren nog håller i sig ett tag till så vart det fullt med folk ute och alla uteserveringarna var fulla. En fin kväll att promenera längs med marknaden och sen sätta sig och äta. Har bara testat två restauranger hittills var av en av dem var ikväll. Men båda har varit riktigt bra så blir nog fler besök!
 
Kul att det finns lite stads och uteliv nära tillhands och inte bara i stora staden Utrecht som ändå är en halvtimma med spårvagnen iväg. Inte långt det, men att bara kunna ta en promenad på fem minuter och sen vara hemma är rätt gött att kunna göra.

 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vi får testa det stället med pommes när vi kommer 4sep.

Augusta sa...

Ja, det får vi göra. :D