torsdag 22 augusti 2013

Vardagsmat

Att bo själv gör att jag slarvar en del med maten. Är inte så kul att laga mat till bara mig. Så brukar bli ett kokt ägg, avokado och ett knäckebröd på kvällen. Skulle ju kunna laga mat med min kollega som jag delar detta lilla radhus med men vi kommer hem på helt olika tider. Han går lite tidigare för att kunna ringa sin familj i Indien innan tidsskillnaden gör att de sover. Och jag går oftast direkt till gymmet från jobbet så kommer hem senare.

Att de på jobbet här inte har med sig matlådor som hemma i Sverige spelar också in. Om de har med sig mat hemifrån så är det mackor. Så är inte så många micros och kylar på kontoret. Tror jag sett det på ett ställe men det är inne på en annan avdelning. Så det äts "ute" varje dag. Eller ja jobbet ligger ute i ett industriområde så enda stället för mat är den egna matsalen, vilken dock gör rätt god mat och har flera alternativ.
Nu efter semestern tänkte jag att jag skulle försöka ta tag i mina middagar, laga dem istället för att bara äta vad som finns i kylen. Tycker jag har skött mig rätt bra hittills, i ehum, fyra dagar... Gjort sallad med kallrökt lax och ägg, kyckling i ugn och idag slog jag på stort och gjorde lax och broccoli paj. Så nu har jag ju till och med matlådor för ett par dagar framöver. Se om jag ska våga mig på att smyga in på avdelningen med micros och därmed börja ta med mig lunch...

Äter ju såklart framför tvn och favorit kanalen 24Kitchen som precis som det låter sänder matprogram dygnet runt. Den är Nederländsk så fattar inte vad de säger, men vad gör det. Man ser ju vad de gör så förstår typ ändå. Men bäst är det när de Nya Zeelänska eller Australienska programmen kommerg då de är på engelska. I ett av de nederlänska programmen finns en underbar kille som heter Rudolf i programmet Rudolf Bakar. Superblonderat hår och lite kroppsbyggare över honom och så bakar han massa pajer, bakelser och tårtor. Inte helt perfekt att se på innan middag alltså. Vill hellre baka än koka broccoli...

5 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

ha, ha, koka broccoli och låssas att det är grön marsipan då! Duktig du är på att fixa mat, fortsätt så.

Elin sa...

Om du lagar riktig mat borde efterrätt ingå!!

Augusta sa...

Blir så himla besviken när jag ska äta sen bara... :P

Augusta sa...

Sant! Smart, riktigt riktig mat är väl typ tre rätters va? En kaka innan, lite varmrätt och sen efterrätt. ;)

Elin sa...

Haha kaka innan låter bra! :P brukar alltid va mätt efter huvudrätten så efterrätt är lite bortkastat. Men om man tar det först...