söndag 25 augusti 2013

Groningen

Igår åkte jag med en kollega till staden Groningen i norra Nederländerna. Han har gjort ett internship här och detta var sista helgen innan han åkte tillbaka till Österrike. Har visst besökt de flesta städer i Nederländerna redan så denna var den sista på listan. Bra tyckte jag som hittills inte sett så mycket.

Resan dit med tåg tog ca tre timmar från IJsselstein. Så vi möttes upp på morgonen med fulladdade elektroniska manicker så vi skulle kunna hålla oss underhållna hela resan. Här är det fritt wifi på de flesta tåg, något långsamt men väldigt trevligt. 



Full väska på fullt tåg. Massor av folk som visst också skulle norrut. 


Framme! Groeningen har ett museum som är ritat av tre olika arkitekter som verkligen gick bananas när de ritade. Konstiga vinklar och massa olika färger. Museet är det är det första man ser när man kommer ut från stationen, ligger mitt i kanalen som går runt stadscentrumet. 


Men vi ville kolla in stan först samt få i oss lunch. Så gick förbi museet och över de kanaler varje nederländsk stad jag besökt hittills har haft. 


Tittade på fina hus. 


Och gick i affärer.


 Hittade denna smörgåsstans. Påminde mig om när pappa förklarade för Jonas att fiskrätten han gillar mest att laga är den då man skär falukorv som fiskar och steker. 


Tycker alla husbåtar ser så mysiga ut. Är inte helt säker på om jag skulle vilja bo i en dock.


Sen gick vi in på museet. De hade utställning med massa kinesiska konstnärer. Mycket fint men också mycket konstiga grejer. 


Som här, en lama med färg över sig. Själva piedestalen spelade en barnlåt på hög volym. 


Eller detta, en väg med påsar fyllda av toalettrengöringsmedel.


Jag hittade en cool stol och var cool. 


Sen stängde museet och alla affärer så vi gick och åt. Satte oss sen på tåget tillbaka till Utrecht och var framme i IJsselstein vid elva. Kul dag och kul att se lite mer av Nederländerna.

2 kommentarer:

Elin sa...

Så fint! Man skulle ju kunna bli kär i vilken nederländsk stad som helst!

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Ja, det verkar som du trivs riktigt bra i detta land, och det verkar ju väldigt mysigt med kanaler och kul hus, både nya och gamla. Inte konstigt förresten för Göteborg är ju byggt av holländare så man känner väl sig lite hemma, fast borta!